Cei 20.000 de localnici care au ales litoralul romanesc de 1 mai sunt putini in comparatie cu cei 25.000 care au plecat in Bulgaria si cei 50.000 care au ales Grecia, Turcia si alte destinatii. Specialistii sunt de parere ca top-ul preferintelor turistilor romani nu se va schimba prea mult nici la vara.
Poveste cu final asteptat
Asociatia Nationala a Agentiior de Turism considera ca afacerea „Litoral 2007” a fost castigata deja bulgari, greci si turci. Din datele primite de la agentiile de turism, se estimeaza ca aproximativ 300.000 de romani vor alege sa-si petreaca concediul in Bulgaria, alti 200.000 in Grecia si peste 200.000 in Turcia, Spania si chiar Tunisia.
„Bulgaria a castigat deja razboiul ofertelor. Bulgarii au pornit, inca din iarna, o campanie extrem de agresiva, de atragere a turistilor romani. Pe langa Nisipurile de Aur si Albena, romanii au inceput sa caute si statiunea Balcic, mai ales ca acolo sunt si vestigii romanesti. Au castigat cu pachetele all-inclusive, preferate de romani”, a declarat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
In ofertele tur-operatorilor au intrat si se vand, de asemenea, foarte bine, insulele din sudul Italiei, Sicilia si Sardinia, dar si insula Madeira, ce apartine de Portugalia. Intre timp, pe litoralul romanesc, se estimeaza ca gradul de ocupare va fi de maxim 60 la suta.
„Litoralul romanesc, cel putin in acest an, se va margini la a castiga din turismul de weekend. Chiar daca vor micsora tarifele, afacerea a fost deja pierduta, pentru ca totul a tinut de modul in care au prezentat oferta potentialilor clienti”, a declarat Badulescu.
Sansa turismului romanesc, in 2007, o reprezinta acum, in mod paradoxal, turistii straini. ANAT estimeaza ca in aceasta vara vor veni pe litoral aproape 200.000 de straini, cei mai multi din Rusia, Ucraina si Republica Moldova. „Daca romanii prefera Bulgaria, noi vom aduce rusi si ucraineni. Suntem in legatura cu Camera de Comert din Sankt Petersburg si s-au facut deja contactele necesare pentru a vinde locurile de cazare turistilor rusi”, a declarat, recent, primarul Constantei, Radu Mazare.
Agitatie pe ultima suta de metri
Asociatia Nationala de Turism Rural, Ecologic si Cultural (ANTREC) si Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc incearca sa salveze ce se mai poate din acest sezon si arunca acum pe piata pachete promotionale. „Intre 5 mai si 15 iunie, se va putea merge sase nopti pe litoral cu putin peste 100 de lei. Programul se va numi, cel mai probabil, „O saptamana la mare”, ca si in editiile anterioare. Pentru un hotel de 2 stele tariful a crescut la 119 lei pentru un sejur similar, in vreme ce la 3 stele se vor plati 149 lei pe sejur”, a declarat Dragos Raducan, secretar general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
In prezent, programul este in faza de colectare a optiunilor, de stabilire a hotelurilor care vor participa la program.
Tarife constante
Tarifele pentru Litoral 2007 sunt, in general, cam aceleasi ca anul trecut. Poate putin mai mari in Mamaia, unde cererea este cea mai mare.
Un sejur de o saptamana, cu trei mese zilnic, la un hotel de 3 stele in Mamaia, va costa in iulie si august, circa 1.100 lei. In Eforie Nord, 1.000 de lei, iar la Costinesti in jur de 800.
Cea mai ieftina statiune va ramane Eforie Sud, cu 700 de lei pe sejur. In schimb, in Bulgaria, tarifele la Nisipurile de Aur vor fi, in iulie si august, de 30-40 de euro/persoana/zi pentru un hotel de 3 stele.
Clienti sensibili la pret
„Pentru romani, pretul conteaza, in nici un caz distanta. O vacanta de 70 de euro, de 7 zile, in Bulgaria, cu all-inclusive, va fi intotdeauna preferata uneia mai scumpe, pe litoralul romanesc, chiar daca peisajul la noi e mai frumos, chiar daca conditiile de cazare sunt similare”, spune Dan Popisteanu, reprezentant al Global Turism.
Conform Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), pentru perioada de 1 mai un pachet de trei nopti la un hotel de trei stele, in Mamaia, costa 50 de euro, in timp ce, in Bulgaria, pentru aceasi perioada, tariful la un hotel All Inclusive este circa 100 de euro. Cu toate acestea, promovarea facuta de vecini, la timp si intr-o maniera atragatoare, s-a dovedit mai importanta decat ofertele de ultima ora ale hotelierilor romani.
In timp ce bulgarii au deschis special sezonul pentru turisti, de 1 mai, pe litoralul romanesc, 60 la suta dintre hoteluri au ramas inchise. „Pe litoral, la noi, doar 40-50 la suta dintre hoteluri s-au deschis pentru 1 mai. Restul au ramas inchise, asta in conditiile in care in Bulgaria au fost deschise si de Paste. Probabil ca hotelierilor romani le-a fost teama ca vor pierde bani, daca le deschid acum”, a declarat, pentru DailyBusiness, Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Vara creaza o piata de 1,5 milioane de clienti
Autoritatea Nationala pentru Turism estimeaza numarul turistilor romani care merg vara in concediu la 1,5 milioane. Statistica mai arata ca, in medie, fiecare turist care merge o saptamana in concediu, cheltuie intre 100 si 250 de euro.
Date asemanatoare releva si un studiu efectuat de compania de cercetare de piata IMR&C Group, care arata ca 68,4% dintre turistii romani au cheltuit in 2006, in medie, indiferent unde si-au petrecut vacanta, in tara sau in strainatate, intre 100 si 200 de euro. La mare distanta (16,6%) sunt cei care au alocat vacantei intre 200 si 300 de euro. Doar 4% dintre turistii romani au cheltuit mai mult de 500 de euro.
Este putin in comparatie cu strainii, dar suficient pentru o piata de turism romaneasca obisnuita sa traiasca din doar doua luni de incasari pe an.
O piata faramitata
90% din fondul hotelier romanesc este privat. Chiar daca statul roman incearca sa realizeze o campanie cooerenta de promovare a turismului, in special a Litoralului, mare parte din responsabilitatea pentru situatia turismului romanesc pare sa le apartina patronilor.
„Au cumparat pe nimic in anii ’90 hotelurile si vilele de pe litoral si, cu o spoiala, termopane si cateva aere conditionate cred ca vor lua ochii clientilor. Din pacate, nu este asa”, spune pentru DailyBusiness Dan Matei Agathon, fost ministru al Turismului.
Guvernul a angajat specialisti japonezi sa consolideze plajele, se fac eforturi pentru schimbarea nisipului cu altul adus de la Dunare, mult mai fin, si se incearca extinderea plajelor. Nu toata lumea este interesata insa sa participe la aceste programe.
„Pe fondul aderarii la UE, cei mai multi proprietari de hoteluri au asteptat cresterea valorii imobilelor detinute fara a face investitii in dezvoltarea acestora. Majoritatea asteapta sa le vanda, asteapta speculatia imobiliara si sunt interesati mai putin de serviciile din turism”, considera Paulius Kucinas, consultant la Oxford Business Group, companie care a realizat un studiu despre turismul romanesc. „Ne ajuta incalzirea globala, ne ajuta integrarea in UE, ne ajuta japonezii care ne refac plajele, insa ne punem piedici singuri”, a spus Agathon.
Incalzirea globala, o speranta pentru litoralul autohton
Pe viitor, litoralul romanesc va arata cu totul altfel. Cel putin asta promit specialistii de la Agentia Japoneza de Cooperare Internationala (JICA) care au declansat un program de consolidare si refacere a plajelor.
Vor fi adusi peste 467.000 de metri cubi de nisip de Dunare, se vor extinde plajele din Neptun, Saturn si Venus si vor fi construite noi diguri si chiar plaje artificiale. In plus, in urmatorii ani, si calitatea serviciilor de cazare va creste.
Expertii de la Oxford Business Group afirma ca, in urmatorii 5 ani, segmentul hotelurilor de 4-5 stele va continua sa se dezvolte, iar numarul locurilor de cazare in hoteluri se va dubla.
„Cererea generala de servicii hoteliere va continua sa creasca in acelasi ritm, cu 10% pe an”, spune Paulius Kucinas, consultant la Oxford Business Group. „Proprietarii de hoteluri din Romania au inteles pericolul destinatiilor externe si vor investi. Daca nu, vor vinde altora care vor sa faca intr-adevar afaceri in turism”, estimeaza si Dragos Raducan, secretarul general al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
Viitorul suna bine si din punct de vedere al climei, pentru industria turistica. Incalzirea globala ar putea aduce un avantaj nesperat litoralului romanesc.
„Un sfert din Romania este paradis turistic, iar inca o treime are ceva potential. (..) In contextul incalzirii globale, climatul litoralului romanesc va deveni ideal cel putin 6 luni pe an. Turismul romanesc are o sansa uriasa in noua conjunctura climatica si geostrategica”, se spune intr-un studiu al Institutului de Cercetare pentru Turism.
„Turistii vest-europeni prefera din ce in ce mai mult statele est si nord-europene in detrimentul sudului tot mai canicular. Exista cresteri de cereri spre Serbia, Bulgaria, Romania. Inainte, francezii mergeau mai ales in Maroc, Turcia, Grecia, Tunisia, Creta. Acum nu ezita sa se indrepte spre destinatii mai estice si nordice, mai racoroase”, a declarat, pentru „Le Figaro” Jean-René Chikli, presedintele Ceto, grupare ce reuneste principalii operatori de turism din Franta.
Conform unui raport al Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor (WTTC), in 2007, turismul romanesc va genera servicii de peste 27,7 milarde lei (8,1 mld. euro), iar pana in 2017, afacerile din turismul romanesc vor genera 76,2 miliarde lei (22,4 mld. euro).
In prezent, Romania ocupa locul sapte din cele 176 de tari incluse in raportul WTTC, situandu-se pe locul 2 la cresterea cheltuielilor facute de turistii straini, dupa Emiratele Arabe Unite, cu o crestere de 19,9% in acest an.
Romania ocupa locul 58 in lume dupa marimea absoluta a industriei turismului si calatoriilor si se claseaza pe locul 157 din 176 de tari, dupa criteriul contributiei relative a turismului la economia nationala.
Statisticile si estimarile pe termen lung raman insa, deocamdata, fara mare valoare pentru investitorii care privesc cum piata turistica romaneasca va pierde si anul acesta competitia cu rivalii regionali.