Conform studiilor interne ale agentiei, pentru 2009 se prefigureaza tendinte noi in ceea ce priveste comportamentul clientilor in achizitionarea pachetelor turistice. In primul rand, acestia vor cumpara sejururi mai scurte, dar nu vor renunta la standardele cu care s-au obisnuit pana in prezent.
In al doilea rand, desi pare paradoxal, intalnim o crestere a „early bookings-urilor”, in sensul ca sunt foarte multe persoane care prefera sa-si cumpere in aceasta perioada a anului excursiile pentru concediile de vara. Acest sistem de achizitie poate asigura o reducere de 20%, mergand chiar pana la 30% pentru unele destinatii, cum este Egiptul.
„Din studiile noastre a reiesit ca suma medie pe familie cheltuita de romani pentru un concediu este de aproximativ 700-800 de euro. Anul 2009, chiar daca va fi unul dificil, nu va diminua aceasta valoare sau pachetele cumparate, ci mai degraba clientii vor prefera o reducere substantiala a duratei sejururilor”, au spus reprezentantii Exponent Travel.
„Toate acestea se vor intampla si pe fondul unei cresteri de tarife de aproximativ 20%, pe unele destinatii chiar de 30%. Pentru comparatie, tarifele in 2008 fata de 2007 au crescut cu aproximativ 15%”, au adaugat acestia.
In Europa, suma medie cheltuita de o familie pentru un concediu se ridica la aproximativ 1.000-1.300 euro.
Potrivit reprezentantilor agentiei, o tendinta importanta resimtita in piata si in agentie o reprezinta scaderea cererilor pentru litoralul bulgaresc.
„Cauza principala in diminuarea cererilor pentru turismul din Bulgaria o reprezinta scaderea calitatii serviciilor fata de anii anteriori. In tara noastra functioneaza foarte mult mimetismul turistic. Romanii isi fac concediile in functie de recomandarile colegilor de birou”, a declarat Lacramioara Ionescu, director Exponent Travel.
„Sistemul de tip word-of-mouth conduce la un moment dat la o crestere masiva a cererilor pentru o locatie, dar si la prabusiri bruste, in conditiile in care standardele nu sunt mentinute de la an la an. Acesta este cazul destinatiilor din Bulgaria, pentru care preconizam o scadere drastica in acest an tocmai din cauza scaderii calitatii serviciilor”, a mai spus Ionescu.
Agentia a inregistrat in 2008 venituri de 600.000 euro, cu circa 40% mai mult decat in 2007. Circa 20% din veniturile companiei sunt acoperite de vanzarile de pachete turistice in destinatii exotice.