Totusi, daca situatia persista, presiunile semnalate de Fitch ar putea deveni mai severe, se arata intr-un comunicat transmis joi de agentia de rating.
„Eruptia vulcanica nu ar fi putut avea loc intr-un moment mai inoportun pentru industria europeana a transporturilor aeriene, cand abia incepuse sa vada semne de relansare”, a declarat Sabrina Ran, associate director la Fitch EMEA Corporates, citat de Mediafax..
„Procesul de revenire este intr-o etapa fragila, iar aceasta perturbare semnificativa a zborurilor va intarzia probabil progresul reusit de companii in directia imbunatatirii factorilor de credit. Din moment ce industria ramane intr-o pozitie financiara slaba, nu isi poate permite sa sufere noi socuri fara a-si pune in pericol accesul la credit”, a adaugat Sabrina Ran.
Fitch considera ca norul de cenusa emanat de vulcanul care a erupt saptamana trecuta in Islanda nu se va transforma intr-o catastrofa financiara pentru marile companii de transport aerian din Europa, precum Lufthansa, Air France-KLM, British Airways sau Iberia, datorita lichiditatii solide a acestor grupuri si faptului ca impactul operational al zborurilor anulate va fi amortizat partial de scaderea costurilor de zbor.
Majoritatea marilor transportatori aerieni europeni dispun de lichiditati si rezerve financiare puternice, dar si de credite in sistem stand-by care pot acoperi orice lipsuri sau pierderi pe termen scurt. Acesti factori cheie in amortizarea socurilor exterioare fac parte dintre lectiile invatate de industrie in 2001, dupa atacurile din 11 septembrie, noteaza Fitch.
Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA) estimeaza ca norul de cenusa a provocat scaderea veniturilor companiilor aeriene cu 1,7 miliarde de dolari, insa Fitch estimeaza ca aproximativ jumatate din aceasta suma poate fi recuperata numai din revenirea unei parti a pasagerilor pentru a cumpara bilete pe rutele care au fost inchise in ultimele zile.
Dintre toate companiile aeriene afectate de criza, Fitch considera ca cele mai mari pierderi au survenit la Lufthansa si Air France-KLM, cu pierderi zilnice de 25, respectiv 20 milioane euro din profitul operational.