Interesul crescut al turistilor din Franta si Germania a aparut in urma introducerii Romaniei in cataloagele cu oferte ale agentiilor din aceste tari.
Numarul turistilor occidentali din Romania este insa mic, comparativ cu cel din Bulgaria, de pilda, unde sunt cateva sute de mii de turisti din Germania, a explicat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Turistii din Rusia, Ucraina si Belarus de pe litoralul romanesc vor ajunge, cumulat, la un numar de peste 20.000, iar conform unor estimari ar putea chiar ajunge la 30.000, a precizat Badulescu, adaugand ca daca nu ar avea nevoie de vize, probabil ar fi si multi turisti din Republica Moldova pe litoralul romanesc.
Un sejur pe litoralul romanesc variaza intre 80-500 euro, turistii straini alegand in general pachete cuprinse intre 200 si 500 euro, potrivit lui Traian Badulescu.
Anul acesta, vor fi 1,1 milioane de turisti romani pe litoral, in timp ce numarul turistilor straini este de doar 100.000.
Astfel turismul intern de pe litoral reprezinta circa 30-40% din cifra de afaceri a agentiilor specializate, in conditiile in care 90% din turistii de pe litoral pleaca prin agentii, a explicat Badulescu.
Agentiile specializate in turismul de pe litoral obtin restul veniturilor din alte operatiuni, precum turismul de incoming (vizitatorii straini din Romania), cel de outgoing (vizitatorii romani din strainatate), sau turismul de business.
Turismul de pe litoral va creste anul acesta cu 25%, ajungand la 375-500 mil. euro.
„Estimam pentru acest an o cifra de afaceri de circa 41 mil. euro, din care 3,5 mil. euro va reprezenta plecarile romanilor pe litoral”, a spus Radu Morariu, presedintele agentiei de turism Eximtur.
40% din cifra nostra de afaceri este acoperita de turismul intern, iar 80% din cererea de turism intern din cadrul agentiei este pentru litoral, a precizat Morariu, adaugand ca pana la 20.000 de turisti romani vor pleca prin Eximtur pe litoral.
Gradul de ocupare in plin sezon, intre 15 iulie-15 august , este de aproape 100%, insa si gradul de ocupare de la capatul de sezon a crescut cu circa 20-30%, anul acesta, ca urmare a vremii foarte calde, dar si a planificarii din timp a vacantelor, a explicat Morariu.
Planificarea din timp a vacantelor este o consecinta a maturizarii pietei turistice romanesti, tour operatorii oferind acum, spre deosebire de acum cativa ani, cataloagele cu ofertele de litoral din toamna-iarna.
Statiunile de top raman, in opinia lui Morariu, Mamaia, Saturn, Constanta, Jupiter, Neptun, dar si Eforie Nord.
Eximtur este o agentie de turism care activeaza pe piata din 1993. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 29 mil. euro.
In Romania sunt circa 20 de tour operatori importanti specializati pe litoral, printre care Eximtur, Majest, Nova Touring si circa 500-1.000 de agentii de turism specializate pe litoral.