Peste 56% dintre romani si-au petrecut ultima vacanta in tara, la mare sau la munte, in timp ce doar 8% au ales destinatii din strainatate, orientandu-se in special spre litoral, potrivit unui sondaj realizat de GfK Romania.
Cei care au fost ultima data in concediu la mare, in Romania, sunt in general bucuresteni sau locuitori ai regiunii Muntenia, din mediul urban, cu varste intre 15-39 ani si un venit personal net lunar peste medie (media fiind de 850 lei, potrivit studiului-n.r).
Tinerii cu varste intre 20-39 ani, angajati cu norma intreaga, absolventi de studii superioare si cu un venit personal mediu lunar de peste 1.500 lei pe luna, sunt romanii care au ales sa-si petreaca ultimul concediu in strainatate.
20% dintre romani nu au fost niciodata in concediu sau s-a intamplat atat de demult ca nici nu mai tin minte. Ei sunt din mediul rural, persoane de 60 de ani si peste, din Oltenia, Dobrogea sau Moldova.
Doar 11% dintre romani si-au petrecut ultima vacanta singuri. 62% dintre romani au mers cu sotia(ul)/ partenera(ul) in vacanta, iar 28% au mers si impreuna cu copiii.
Principalul mijloc de transport in calatoriile de vacanta este masina, personala sau a altcuiva (aproape 50% dintre cei care au fost in concediu au folosit masina). 27% dintre romani au ales trenul si 16% autocarul.
O analiza mai detaliata releva faptul ca persoanele care merg cu trenul in concediu sunt mai degraba din zona Moldovei, cu varsta de 60 de ani si peste, cu un venit personal sub medie, pensionari.
70% dintre romani isi petrec timpul liber in casa
70% dintre romani isi petrec timpul liber in casa uitandu-se la televizor, facand treburi in gospodarie, citind sau la calculator.
5% din romani aleg pescuitul ca activitate de timp liber. Aproape 90% dintre ei sunt barbati, in egala masura din urban si rural, cu varsta intre 20 – 59 de ani. Au un venit personal lunar peste medie. Exista diferente regionale in ceea ce priveste frecventa cu care se merge la pescuit. Se poate spune ca pescarii din Oltenia sunt pasionati, mergand la pescuit chiar mai des de 2-3 ori pe saptamana. Bucurestenii au mult mai putin timp liber pe care sa-l dedice pescuitului (merg la pescuit o data pe luna sau chiar mai rar), comparativ cu restul tarii.
GfK Romania a realizat aceasta cercetare in perioada 1 – 22 august pentru a determina obiceiurile oamenilor in ceea ce priveste petrecerea concediului si a timpului liber. Esantionul total inclus in studiu a fost de 2.195 respondenti, reprezentativ national pentru populatia Romaniei cu varsta de 15 ani si peste.
Institutul de cercetare de piata GfK Romania a inregistrat o cifra de afaceri de peste 5,1 milioane euro in 2007.