„Cea mai mare problema in acest an este scaderea tarifelor. Daca un hotel mai bine clasificat reduce tarifele, toti sunt nevoiti sa faca la fel”, a declarat Daniel Ben Yehuda, directorul general al complexului hotelier Ramada Plaza, clasificat la 4 stele, din Bucuresti.
Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), spune ca tarifele au scazut si cu 40% in unele cazuri, ceea ce a facut ca unele unitati sa nu mai aiba deloc profit. Cererea a scazut si in acest an cu pana la 30% fata de anul trecut, a mentionat Vasilescu, care a adaugat ca pentru multi hotelieri cota de profit este la limita.
„Este o perioada in care daca te-ai hotarat sa ai o afacere in domeniu, trebuie sa iti asumi un disconfort la nivel de venituri sau profit, asta in cazul in care mai ramane profit. Acum se vizeaza acoperirea costurilor”, a spus Paul Marasoiu, presedintele firmei de consultanta in domeniul hotelier Peacock Hotels/Global Hotel Management.
Hotelierii vor avea costuri cu utilitatile si cu furnizorii mai ridicate, dupa cresterea TVA.
Totusi, unele hoteluri au reusit sa isi creasca gradul de ocupare in acest an, dar in contextul scaderii tarifelor, veniturile sunt in continuare la un nivel similar, daca nu chiar mai jos decat anul trecut.
„Tarifele au scazut in acest an, in medie, cu 10-20% pe piata. Pentru urmatoarele 6 luni speram ca veniturile sa fie la fel ca pana acum, insa nu putem ignora criza, care se adanceste peste tot in Europa„, spune Ben Yehuda.
Scaderea tarifelor a schimbat si profilul clientilor, astfel incat la 4 stele poti intalni in aceasta perioada atat clienti care anterior mergeau la 5 stele, cat si fosti clienti de 3 stele. „Toata piata este amestecata”, spune Yehuda.
Paul Marasoiu arata ca tarifele au scazut ca urmare a unui efect de domino. „Sunt unele unitati hoteliere care au redus tarifele inca dinainte de a incepe sa scada cererea pe piata, pentru a-si securiza clientii. In momentul in care o unitate hoteliera clasificata la standarde ridicate si cu o capacitate mare de cazare duce preturile foarte jos, exercita o influenta asupra intregii piete”, spune Marasoiu.
Sunt si cazuri in care scaderea preturilor nu este chiar o tragedie, avand in vedere ca inainte de criza, anumite unitati aveau tarife foarte mari, comparabile cu cele din capitalele europene recunoscute, a mentionat reprezentantul Peacock.
Influentele cu adevarat nefaste ale unor posibile noi scaderi de tarife sunt in zona unitatilor de cazare de 3 stele, aflate la limita supravietuirii. „Ei nu mai au unde sa duca preturile. Astfel, cresterea preturilor la utilitati ca urmare a cresterii TVA, coroborata cu noi scaderi de pret, va cauza mari probleme proprietarilor de hoteluri de 3 stele”, considera Marasoiu.
El ii sfatuieste pe hotelieri sa gaseasca si alte solutii in afara de scaderea tarifelor, pentru a atrage clientii. „Ar putea sa creeze niste pachete mai consistente de servicii pentru clienti, cum ar fi transferul cu masina spre diferite obiective, imbunatatirea camerelor cu un welcome kit (pachet de facilitati) sau acces gratuit la servicii care acum sunt contra cost, cum ar fi Internetul”, spune Marasoiu, care de asemenea atrage atentia ca „preturi reduse gasesti peste tot, dar profilul clientului de hotel bucurestean este acelasi ca si inainte, cel de business„.
Cat despre noile investitii in domeniul hotelier, Marasoiu spune ca situatia este aceeasi ca la finalul anului trecut, majoritatea proiectelor fiind stopate. Totusi, specialistul atrage atentia ca sunt si curajosi pe piata, care isi continua planurile pentru a beneficia de costuri mai mici, dar si pentru ca au deja finantarea necesara derularii investitiei.
In septembrie 2009, in Bucuresti erau 71 de unitati hoteliere insumand 9.000 de camere, clasificate intre 3 si 5 stele. Piata locala este dominata de hotelurile de 4 stele, ceea ce reflecta cererea de spatii de cazare in interes de serviciu. Aproximativ 80% dintre turisti vin aici in interes de serviciu.