„Anul acesta intreaga piata hoteliera va scadea cu 15-20%. Nu cred ca in 2011 va fi o imbunatatire. Ar fi multumitor daca am ramane la nivelul din 2010”, a spus pentru DailyBusiness.ro Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).
De altfel, in mare parte, tarifele negociate de turoperatorii romani cu hotelierii pentru pachetele turistice din 2011 sunt similare cu cele din acest an, in unele cazuri fiind inregistrate chiar scaderi.
Hotelierii au fost nevoiti sa reduca tarifele deoarece puterea de cumparare a scazut, ca urmare a crizei.
Agentiile de turism au spus in mai multe randuri ca discount-urile si ofertele speciale au salvat turismul intern in acest an si si-au propus sa mentina ofertele si in 2011, un an care se anunta chiar mai greu decat 2010 in ceea ce priveste vanzarile de pachete turistice, ca urmare a scaderilor de salarii din mediul de stat.
Potrivit lui Vasilescu, in acest an s-a inregistrat o scadere mai mica decat media pietei in zona pensiunilor balneo-climaterice, in timp ce piata bucuresteana a inregistrat o scadere peste media pietei, depasind 20%.
„Hotelurile de 4 si 5 stele din Capitala au mers bine in acest an. Au fost chiar unitati care au inregistrat un grad de ocupare foarte bun, mare chiar si pentru perioada de boom economic, de peste 70%. Totusi, piata hoteliera din Capitala a fost trasa in jos de unitatile de cazare mai ieftine”, mai spune Vasilescu.
„Au scazut cu precadere afacerile hoteliere care au fost construite fara repere profesionale”, de oameni care nu au experienta in domeniu, a declarat Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels, firma de consultanta in domeniul hotelier.
Acesta spune ca din septembrie se simte o imbunatatire pe piata bucuresteana si ca probabil din 2011 turismul de business va mai creste, avand in vedere ca marile economii occidentale incep sa isi revina. Totusi, Marasoiu atrage atentia ca o trecere pe crestere pentru turismul de afaceri poate fi sustenabila doar in conditiile in care mediul economic local se stabilizeaza.
Si Ionut Negoita, proprietarul companiei Rin Hotels, spune ca in teorie ar trebui sa existe o crestere usoara in 2011 pe piata din Capitala. El adauga ca numarul de turisti inregistrati in hotelurile din portofoliul companiei sale a fost stabil in acest an, dar ca s-au inregistrat incasari in scadere cu cateva procente, ca urmare a diminuarii tarifelor.
Cat despre noile investitii in domeniul hotelier, acestea se lasa asteptate. Chiar daca marile branduri internationale ca Marriott si Hilton si-au anuntat de mai multe ori in ultimii 2 ani intentiile de a se extinde pe piata locala, noile unitati afiliate la aceste branduri se lasa asteptate.
Daniel Vasilescu, presedintele FPTR, spune ca marile lanturi hoteliere „sunt in cautari” si precis vor veni pe piata, doar ca „ajung cu trenul personal”.
Pe piata locala mai sunt in constructie doar cateva hoteluri, asa ca Marasoiu spune ca pana la jumatatea anului viitor sunt putine sanse sa vedem proiecte care sa se afilieze lanturilor internationale. „Cele mai multe proiecte anuntate in 2007 sunt acum inghetate, asa ca marile companii din domeniul hotelier nu au prea multe optiuni pe piata in prezent”, a spus Paul Marasoiu de la Peacock.