Spre exemplu, John Litzenberger, vicepresedintele de dezvoltare al Marriott, vede dezvoltarea de proiecte hoteliere mici ca un gest realist pentru regiune: „Anumiti investitori din domeniul hotelier au incercat sa faca trofee si monumente in trecut. Acum devin mai prudenti si mai conectati la realitatile regiunii. Merg mai mult pe profit si mai putin pe ego”.
Nu doar cererea de pe piata face relevanta constructia de proiecte hoteliere mici, ci si oportunitatile de obtinere a unei finantari.
„Lucrurile s-au schimbat pe piata, dar nu este greu sa obtii finantari pentru sume sub 10 mil. euro”, a declarat Peter Vermeer, vicepresedinte de dezvoltare pe Benelux si Europa de Est al Intercontinental Group. Acesta mentioneaza ca „orice situatie creaza oportunitati, asa ca proiectele mari de hoteluri vor fi inlocuite cu proiecte mai mici”.
In plus, noile hoteluri vor fi orientate spre clasa medie. Mike Collini, vicepresedintele de dezvoltare al Hilton in Europa de Nord, spune ca acum este momentul pentru dezvoltarea hotelurilor destinate clasei de mijloc. De altfel, Collini a anuntat ca grupul pe care il reprezinta a semnat un contract de management pentru un hotel economy in Brasov.
[quote=Macy Marvel, profesor de economie a turismului]300 de hoteluri din Bulgaria au probleme financiare[/quote]
Ideea nevoii de proiecte hoteliere de 2 si 3 stele, cel putin pe piata din Bucuresti, este sustinuta si de Lucian Marinescu, senior associate la firma de consultanta hoteliera Trend Hospitality. Acesta a mentionat ca 66% din capacitatea de cazare din Capitala este acoperita de unitati de cazare de 4 si 5 stele. De asemenea, Marinescu mai atrage atentia ca din cele 40 de hoteluri aflate in proiect in Romania, cu finalizare in urmatorii 2 ani, doar 8 sunt de 2 si 3 stele.
Oferta mare de camere de cazare de lux din Capitala a venit ca urmare a cererii dinamice din partea turistilor de business din anii trecuti.
Desi jucatorii de pe piata se asteapta la o stabilizare a cererii de pe turism in 2010 si la o revenire la nivelul din 2008 abia peste 4 ani, specialistii in avertizeaza ca unele tipuri de turisti de afaceri nu vor mai reveni pe piata nici dupa finalizarea crizei.
Reprezentantii filialelor de corporatii nu vor mai calatori la fel de mult, dupa criza, in tarile unde activeaza corporatia, pentru ca incep sa fie din ce in ce mai utilizate tehnologiile de video conferinte, a aratat Macy Marvel, profesor de economie a turismului la Ecole Hoteliere din Lausanne.
De asemenea, Marvel atrage atentia ca hotelurile cu probleme financiare sunt o realitate a crizei, si da ca exemplu Bulgaria.
„In Bulgaria, ca urmare a extinderii foarte rapide in domeniul hotelier, in prezent, potrivit unor consultanti locali cu care am vorbit recent, circa 300 de hoteluri au probleme financiare”, a spus Marvel. Cele mai expuse proprietati sunt cele care au obtinut finantari intre 2005-2007, cand bancile au fost foarte liberale si au acordat finantari si pentru 90% din valoarea unui proiect, a precizat specialistul.
[quote=Lucian Marinescu, Trend Hospitality]Bucurestiul nu mai are nevoie de hoteluri de 4 si 5 stele[/quote]
Chiar daca in regiune sunt proprietati cu probleme, investitorii interesati de achizitii nu cumpara, pentru ca exista o discrepanta mare intre preturile cerute de proprietari si cele oferite de acestia.
John Litzenberger, reprezentantul Marriott, considera ca in urmatoarele 6 luni nu vom vedea, ca urmare a conditiilor de finantare, achizitii importante in domeniul hotelier in Romania.
Potrivit unui studiu Deloitte pentru Romania, venitul mediu pe camera disponibila a scazut cu 17% in septembrie 2009, fata de septembrie 2008.
Venitul pe camera al hotelurilor din Bucuresti a scazut in acest an cu 40%, a spus Lucian Marinescu de la Trend Hospitality.