In septembrie, IATA a estimat un profit de 7,8 miliarde dolari pentru 2008, bazandu-se pe un pret al petrolului de 70 de dolari/baril.
„Un mediu favorabil si masurile eficiente au contribuit la atenuarea impactului produs de preturile ridicate ale titeiului si a sustinut imbunatatirea stabilitatii. Odata cu criza creditelor, acest lucru se schimba”, a declarat Giovanni Bisignani, directorul general IATA.
„Nivelul maxim de dezvoltare a industriei a fost atins, si inca avem datorii de 190 de miliarde dolari. Am putea sa ne confruntam cu o rasturnare de situatie, in banca fiind prea putini bani pentru a preveni caderea”, a spus acesta.
Brian Pearce, directorul economic al IATA, a adaugat: „Aceasta este mai degraba o mica problema decat o recesiune”. IATA a confirmat estimarile in privinta profiturilor din industrie pentru anul curent, de 5,6 miliarde dolari.
Avioanele de transport international, in special cele din Europa, si-au exprimat ingrijorarile in privinta crizei creditelor din SUA, din cauza impactului pe care l-ar putea avea aceasta asupra conditiilor financiare si transportului corporativ.
Avioanele de lux, in special clientii ce calatoresc la clasa business, reprezinta 25% din traficul intre principalele cinci companii de transport aerian din Europa ce ofera curse transatlantice, fata de 15% pentru avioanele americane de transport, potrivit datelor IATA.
Potrivit IATA, avioanele de transport din America de Nord vor inregistra cea mai scazuta profitabilitate in 2008, in timp ce companiile aeriene din Europa si Asia vor experimenta declinuri mai mici ale profiturilor.
Per total, IATA estimeaza ca preturile ridicate la energie vor adauga 14 miliarde de dolari cheltuielilor pe combustibili in 2008, aducandu-le la 149 miliarde dolari.
IATA reprezinta 280 de companii aeriene, ce acopera 95% din traficul aerian international.