Daca in toamna lui 2009, majoritatea jucatorilor de pe piata stiau deja ce vor face anul acesta, acum situatia este mult mai incerta, iar proprietarii de firme de turism amana momentul proiectiilor pe 2011.
„Sunt si mai precaut. Este o perioada in care trebuie sa fii extrem de atent, pentru ca se inmultesc tepele si daca nu stii sa le eviti, ajungi si mai repede la faliment”, spune Ion Antonescu, proprietarul Marshal Turism.
El crede ca abia anul viitor va fi adevarata criza si ca 2010-2011 sunt niste ani ai supravietuirii. „Cine va supravietui si anului 2011, se va naste din nou ca om de afaceri„, afirma Antonescu.
In ce priveste contractarile de chartere sau camere de hotel pentru pachetele turistice din 2011, jucatorii de pe piata nu si-au facut inca planuri. „Este foarte greu sa previzionezi sau sa-ti faci business plan-ul in prezent. Varful curbei scaderilor inca nu a venit, asa ca toata lumea este foarte precauta”, a declarat Corina Martin, presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
„Exista si o usoara urma de optimism, insa totul depinde de cum va evolua economia in aceasta iarna. Daca va merge prost in continuare, nu exista sanse de revigorare nici in domeniul nostru”, mai spune Martin.
Tot de precautie vorbeste si Mircea Vladu, proprietarul Prestige Tours. „Pot sa va spun ce planuri am pentru urmatoarele saptamani, insa ce voi face anul viitor nu pot sa stiu, avand in vedere haosul economic din prezent”, explica Vladu.
„Nu pot sa stiu daca voi mentine sau voi scadea din nou numarul charterelor contractate sau al locurilor de cazare, pentru ca nu pot face in prezent previziuni legate de evolutia pietei”, mai spune Vladu.
Lupta pentru mentinerea pe linia de plutire din acest an a avut la baza, in cazul multor agentii, tarifele mici, diversificarea ofertelor si nu in ultimul rand parteneriatele cu alte firme de profil pentru contractarea de avioane la zboruri charter, ca astfel sa se diminueze riscurile.
La nivel de venituri, preturile mai mici au dat roade, insa profiturile companiilor din domeniu au scazut substantial.
Spre exemplu, agentia de turism Paralela 45 a inregistrat in primul semestru o crestere a veniturilor de 14% in euro, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Despre profit, Alin Burcea, proprietarul Paralela 45, a spus anterior ca „dupa acoperirea cheltuielilor, mai ramane 1 leu”.
Cei mai mari jucatori de pe piata sunt Happy Tour, Eximtur si Marshal Turism.