„Ryanair ii ureaza ‘adio’ Tarom-ului, revolutia low-fares (tarife mici – n.r.) soseste in Romania”, scrie compania intr-un comunicat de presa publicat miercuri. Comunicatul de presa mai contine fraze precum „Ryanair […] ii ureaza astazi calatorie placuta companiei aeriene romane Tarom si tuturor companiilor care jupuiesc consumatorii romani prin tarife mari si servicii slabe”.
[quote=Vlad Merticaru, Babel Communications]Cu siguranta au atras atentia, depinde cum vor gestiona pe viitor imaginea de companie, deoarece conflictul genereaza conflict[/quote]
Acest tip de abordare in comunicare nu este o noutate pentru compania irlandeza Ryanair. „Aceeasi politica am mai practicat-o in Germania cu Lufthansa si in Marea Britanie cu British Airways”, a spus pentru DailyBusiness Tomasz Kulakowski, manager de vanzari si marketing pe Europa centrala al companiei Ryanair.
„Nu este neaparat o politica pe care o practicam la intrarea pe fiecare piata noua, dar astfel vrem sa scoatem in evidenta faptul ca se poate calatori cu servicii bune la costuri mici”, a mai spus el.
Strategia de comunicare in Romania a fost pusa la punct chiar de Ryanair, conform lui Kulakowski. Ryanair colaboreaza in Romania pentru organizarea de evenimente cu agentia Media Consulta International.
Ce cred specialistii in comunicare
Atacul direct la adresa Tarom are la baza, mai mult ca sigur, un studiu de piata aprofundat, a spus pentru DailyBusiness un director al unui furnizor de top de servicii de comunicare din Romania, care nu a dorit insa sa-si faca publica identitatea. „Acest studiu de piata a aratat nemultumirile din piata, iar Ryanair le-a speculat astfel”.
Potrivit analistilor in comunicare, aceasta metoda agresiva de abordare a pietei are la baza o strategie bine gandita, care mizeaza pe dificultatile cu care s-au confruntat majoritatea operatorilor de zboruri aeriene din Romania, de la cei de low-cost pana la cei de linie regulata, dar si de desemnare a principalului concurent pe care l-au fixat.
„E foarte agresiva abordarea, si-au desemnat dusmanul, si au subliniat faptul ca nu sunt un adversar de neglijat. Au tarife de low-cost, dar serviciile se bat cu Taromul. Cu siguranta au facut o analiza, si au tras concluzia ca piata e ‘satula’ de stilul low-cost, asa ca s-au legat de alt segment, reprezentata de Tarom”, a afirmat pentru DailyBusiness Vlad Merticaru, PR manager la Babel Communications.
„Strategia aleasa de Ryanair este buna, cel putin pe termen scurt. Cu siguranta au atras atentia, depinde cum vor gestiona pe viitor imaginea de companie, deoarece conflictul genereaza conflict. Insa alegerea de a ataca Taromul intr-o perioada in care acestia inca nu au scapat de problemele din ultima perioada va avea rezultate. E o tactica buna, nu ai notorietate si incerci sa intri in conflict cu o companie consacrata, care iti imprumuta involuntar din notorietatea ei”, a continuat Merticaru.
Pe de alta parte, Gabriela Darie, consultant independent de PR, crede ca atitudinea Ryanair fata de lansare s-ar putea dovedi in cele din urma gresita.
„Este evident ca au tinut sa iasa in evidenta, dar nu vad neaparat in asta o miscare impresionanta. Campania subliniaza ca Ryanair se ‘bate’ cu ceilalti pe preturi. Iar faptul ca vor sa concureze pe o nisa straina lor – Ryanair teoretic nu se adreseaza publicului Tarom – poate arata o targetare eronata”, a spus Darie.
In anuntul facut miercuri, Ryanair face o comparatie cu Tarom din punct de vedere al punctualitatii, numarului mediu de bagaje pierdute si numarul pasagerilor transportati pe an. Conform Ryanair, tariful mediu practicat de companie este cu 268% mai mic decat cel al Tarom, adica 44 de euro, fata de 162 euro in cazul liniei aeriene romanesti.
„Nu consideram ca poate fi relevanta o comparatie intre o linie aeriana low-cost si o linie aeriana IATA (asociatia internationala a liniilor aeriene, care nu cuprinde si companii low-cost), insa credem ca faptul ca Ryanair face aceasta comparatie demonstreaza vizibilitatea Tarom pe piata internationala”, a spus Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al Tarom, pentru DailyBusiness.
El spune ca este normal ca tarifele Tarom sa fie mai mari decat cele ale liniilor low-cost, deoarece sunt oferite servicii suplimentare.
Planurile de business ale Ryanair in Romania
Compania low-cost numarul 1 in Europa va opera pe ruta Arad – Milano la pretul de 12,99 euro si Constanta-Pisa pentru 17,99 euro, ambele cu taxele incluse, incepand cu data de 1 aprilie, respectiv 18 aprilie.
„Taxele de aeroport vor fi subventionate de compania noastra si sunt incluse in costurile biletelor”, a precizat Kulakowski.
Acest gen de abordare ar putea arata faptul ca Ryanair tinteste in primul rand cota de piata in Romania, si abia in faza a doua profitul.
Cele doua curse vor debuta in luna aprilie 2008, iar compania estimeaza pentru acestea un numar de 80.000 pasageri in primul an de functionare.
„Vom creea indirect, odata cu inceperea activitatii in Arad si Constanta, 80 de locuri de munca, deoarece aeroporturile vor fi nevoite sa-si mareasca si imbunatateasca serviciile”, a mai adaugat Kulakowski.
La nivel global, compania estimeaza ca va transporta 50 milioane de pasageri anul acesta fiscal, care se incheie in martie, iar pentru urmatorul an fiscal se asteapta sa creasca numarul de pasageri transportati la 60 de milioane.
Ryanair concureaza in Romania cu Blue Air, Wizz Air, easyJet, Germanwings, Sky Europe, pe o piata low-cost estimata la 150 mil. euro anul trecut.