Companiile trebuie sa tina cont de logistica pe care o au, si sa isi adapteze ofertele promotionale la numarul de aeronave, fara sa afecteze bunul mers al activitatii. De asemenea, investitiile facute in extinderea bazelor operationale trebuie corelate cu o rata buna de returnare, pe termen mediu si lung, in caz contrar agresivitatea din prezent putand sa se intoarca impotriva companiilor aeriene, spun specialistii.
„Situatia pe piata de transport aerian va fi critica in urmatoarea perioada pentru ca toata lumea se bate pe tarife cat mai mici, ceea ce inseamna ca pierderile se vor adanci. Daca atunci cand tarifele erau mari, multe linii aeriene erau pe pierdere, imaginati-va ce se va intampla cand tarifele sunt mici”, spune Nicolae Demetriade, fost director general al Tarom si fondatorul agentiei de turism Happy Tour, pe care vandut-o in 2007.
Dimensiunile pierderilor in industria globala vor fi uriase in acest an. Asociatia Internationala de Transport Aerian a estimat, anterior, ca pierderile industriei ar putea urca pana la 9 mld. dolari (6,35 mld. euro), aproape dublu fata de estimarile initiale.
Pentru a-si pastra actualii clienti si a castiga altii, companiile aeriene, atat cele traditionale, cat si cele low-cost, deruleaza promotii dupa promotii. Ceea ce este problematic, insa, este ca acesti clienti nu sunt „siguri” pe termen lung, pentru ca, chiar daca li se ofera conditii bune, pasagerii sunt foarte sensibili la pret si au un grad scazut de fidelitate.
„Cota de piata este irelevanta, pentru ca nu inseamna fidelizarea clientilor, iar dupa criza poate aparea o alta linie aeriena cu tarife mai bune care va ‘fura’ din pasagerii celor care au muncit anul acesta pentru cota de piata”, spune Demetriade.
Ce spun reprezentantii liniilor aeriene?
„Evident, targetam o anumita cota de piata in aceasta perioada, dar este vorba despre o cota careia sa-i putem raspunde nevoilor si cerintelor pe termen lung si nu doar pentru o scurta perioada. Targetarea unei cote mari de piata in acest moment nu reprezinta o solutie de business eficienta, in primul rand deoarece aeronavele si echipajele existente nu pot deservi de la o zi la alta un numar dublu de zboruri”, spun reprezentantii companiei aeriene romanesti Blue Air.
Incercarea de a castiga cat mai multi clienti, desi poate fi problematica, este, in prezent, singura miscare posibila pentru liniile aeriene, care se lupta pentru a supravietui crizei, iar disparitia unei companii din peisajul aeronautic nu face decat sa ascuta competitia intre cei ramasi pe piata.
„Falimente vor mai urma pe piata, iar daca nu vor mai fi, inseamna ca investitorii vor face injectii de capital”, spune Demetriade, care considera ca numarul de pasageri este irelevant pentru ca „poti avea 10 milioane de pasageri si sa fii pe pierdere, sau doar 2 milioane si sa fii pe profit”.
„Cu siguranta acest an este unul extrem de dificil pentru toate companiile aeriene. Este un an al schimbarilor, in care doar companiile puternice, cu un plan de business foarte bun vor reusi sa faca fata cu succes efectelor crizei economice. Falimentul My Air si acum cel al SkyEurope demonstreaza acest lucru, fiind foarte posibil ca si alte companii aeriene sa se confrunte cu probleme in perioada urmatoare”, declara reprezentantii Blue Air.
Oferte in serie pentru a castiga clientii My Air
Spre exemplu, dupa ce compania italiana My Air a fost nevoita sa anuleze zborurile pe rute din si catre Italia, ca urmare a datoriilor acumulate catre anumite aeroporturi si i-a fost anulata licenta de zbor, 3 linii aeriene prezente pe piata locala s-au orientat spre clientii acesteia: Wizz Air, a carei politica de extindere agresiva a ajutat-o sa devina liderul pietei la nivel de pasageri transportati, Blue Air si chiar Tarom.
Agresivitatea Wizz Air s-a simtit si dupa anuntul oficial al falimentului Sky Europe pe 1 septembrie, cand aproape imediat compania a lansat o oferta promotionala pentru pasagerii Sky Europe. Wizz Air a lansat o oferta pentru pasagerii care au efectuat o rezervare la SkyEurope, in perioada 1 septembrie – 26 martie 2010, prin care acestia isi pot achizitiona un bilet de avion la un tarif de 30 de euro, cu taxe incluse, pentru zborurile din Praga si Budapesta, au declarat reprezentantii companiei.
Strategia Wizz Air in Romania nu este o noutate, tanara linie aeriana avand ca obiectiv sa ajunga lider de piata in mai multe tari central si est europene. Dupa ce in T1 2009, la 3 ani de la intrarea pe piata locala, a devenit lider pe transport aerian, oficialii Wizz Air si-au facut publica intentia ca pana in 2010 sa devina si liderul pietei cehe, unde a debutat anul acesta.
Competitorul direct al Wizz Air, Blue Air, si-a ascutit de asemenea „coltii” in 2009, si ataca clientii CFR pe cursele interne.
Astfel, pasagerii care se prezinta, in perioada 15 august – 15 septembrie, cu un bilet de tren deja cumparat pe ruta Bucuresti – Cluj Napoca sau Cluj Napoca – Bucuresti la orice agentie a Blue Air pot calatori gratuit cu compania pe una din aceste destinatii, fara a plati alt cost suplimentar, au declarat reprezentantii companiei, care au precizat ca se va plati taxa de bagaj si ca oferta este in limita stocului disponibil.
Low-costurile, ajutate de micsorarea bugetelor calatorilor
Anul acesta, turistii s-au reorientat spre companiile low-cost, ca urmare a diminuarii bugetelor pentru calatorii.
„Pe clientii individuali ne-a crescut rulajul de vanzari de bilete low-cost”, spune Adrian Albu, directorul executiv al agentiei de turism Visit Romania, care are si activitati de vanzari de bilete de avion
In ceea ce priveste calatoriile de afacerii, companiile inca prefera liniile traditionale, pentru ca au inca reticenta fata de efectuarea unor zboruri low-cost si nu isi pot permite anulari sau intarzieri mari ale zborurilor.
„Bugetele companiilor cu care lucram au scazut, insa si liniile aeriene traditionale au venit cu oferte anul acesta. Inca mai asteptam oferte, pentru ca sunt unele companii care nu au fost foarte flexibile pana acum”, spune Albu.
Blue Air a realizat afaceri in crestere cu 17% in S1, pana la 238 mil. lei (peste 56 mil. euro), comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insa profitul a fost aproape inexistent.
Compania a inregistrat 540.000 de pasageri in perioada amintita, in crestere cu 27%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, si estimeaza o crestere de 40% a cifrei de afaceri pe anul in curs, comparativ cu 2008, la 170 milioane euro, si 1,7 milioane pasageri transportati.
Wizz Air a transportat, in primele 6 luni ale anului, un numar de 720.000 de pasageri pe rutele din si catre Romania, in avans cu 86% fata de perioada similara din 2008, in special pe fondul cresterii numarului de zboruri si deschiderii de noi baze operationale pe piata locala.
Linia aeriana Tarom a inregistrat o scadere de 14,2% a numarului de pasageri transportati in primele 6 luni ale anului, comparativ cu perioada similara din 2008, pana la 704.000 pasageri, potrivit datelor furnizate de Asociatia Companiilor Aeriene Europene (AEA).
Compania aeriana a inregistrat in 2008 venituri de 404 mil. dolari (288,5 mil. euro), cu circa 10% sub estimarile anterioare, de 450 mil. dolari, si cu circa 10% mai mari decat veniturile din 2007, transportand 1,98 mil. pasageri.
Tarom a inregistrat o pierdere de 28 mil. dolari (circa 20 mil. euro) in 2008, ca urmare a cresterii fara precedent a pretului la petrol.
Wizz Air, Tarom si Blue Air sunt principalele linii aeriene de pe piata romaneasca, ca numar de pasageri transportati.