„Mizam in special pe segmentul de turism, urmare a dezvoltarii unor oferte externe tentante, dublat de o implicare tot mai activa in piata a operatorilor privati de transport aerian in sistem low-cost”, a declarat, pentru DailyBusiness, presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania (AAR), David Ciceo.
„Traficul aerian in Romania este intr-o continua dezvoltare. De la an, la an, cresterile la capitolul trafic de pasageri si marfuri inregistreaza cote tot mai mari. Numai in primele 4 luni ale acestui an, piata aeriana de curse regulate a ajuns la 110 mil. euro, in crestere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Estimam ca, in urmatorii 2-3 ani, vom inregistra anual cresteri de 30% fata de anul precedent”, declara David Ciceo.
Presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania spune ca, odata cu liberalizarea pietei de transport aerian, orice operator aerian din Uniunea Europeana are acces nelimitat pe aeroporturile din Romania iar acest lucru se vede cel mai bine in inmultirea ofertelor low-cost.
„Preturile au scazut foarte mult pe fundalul unei concurente tot mai acerbe. Prezenta pe piata a firmelor low-cost ca Wizz Air, Blue Air sau Carpatair, au adus o dinamica pozitiva in dezvoltarea transportului aerian”, considera Ciceo.
„Pachetele turistice tot mai atractive lansate de operatorii din turism cat si traficul etnic (cursele ce duc si aduc in tara romanii care lucreaza in strainatate – n.r.) au venit sa sustina si sa revitalizeze transportul aerian din Romania”, a mai spus presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania.
Potrivit IATA Romania (International Air Transport Association), piata romaneasca de transport aerian inregistreaza cea mai rapida crestere din Europa in 2007, situandu-se astfel in primele sase piete in crestere din lume.
Pentru acest an, IATA estimeaza vanzari de bilete de avion in Romania de peste 360 de milioane de euro, fata de 305 milioane de euro anul trecut.
IATA contorizeaza vanzarile de bilete prin sistemul BSP (Billing Settlement Plan), care faciliteaza vanzarea, raportarea si decontarea biletelor de avion ale agentilor acreditati IATA.
Investitii de 300 de milioane de euro in 5 ani
Oficialii aeroporturilor din Romania s-au reunit in aceste zile la Tulcea, unde incearca sa rezolve una din cele mai mari probleme ale transportului aerian romanesc – infrastructura.
„Estimam un numar de 7 milioane de pasageri in acest an in conditiile in care aeroporturile noastre sunt subdimensionate. Numai pe aeroportul din Cluj avem o crestere a volumului de curse cu 50% fata de anul trecut. Avem nevoie de investitii de peste 300 de milioane de euro”, a mai declarat Ciceo.
Investitiile sunt preconizate pentru urmatorii 5 ani si vor viza modernizarea si extinderea pistelor, achizitia de aparatura de specialitate si modernizarea aerogarilor. Fondurile vor fi alocate atat din bugetele proprii, de la Ministerul Transporturilor cat si din investitiile private in domeniu.
Ministerul Transporturilor a anuntat, recent, ca transportul aerian va beneficia de 65 milioane euro din fonduri structurale. „Pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare, in perioada 2007-2013, vor fi alocate 65 milioane euro din care contributia Romaniei va fi de 45%. Finantarea se va face in functie de proiect, urmarindu-se cresterea capacitatii aeroportuare”, a declarat secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor(MT), Tanczos Barna.
Efervescenta de oferte
Aeroporturile din Romania sunt folosite, in prezent, de 25 de linii aeriene membre IATA, printre care se numara Austrian Airlines, British Airways, KLM, Swiss, Delta Air Lines, Lufthansa, Tarom sau Carpatair.
„In fiecare an, numarul curselor si operatorilor continua sa creasca. Am remarcat un volum de crestere cu pina la 7 linii aeriene pe an. Si acesta este doar prezentul. Estimam ca, in urmatorii ani, vom avea un numar cel putin dublu de curse si companii aeriene pe piata”, a mai declarat presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania.
Iar ultimele date din piata vin sa sustina previziunile oficialului AAR. Operatorul aerian de chartere Eurojet si-a bugetat o dublare a cifrei de afaceri in acest an, pana la circa 4 milioane de euro, urmare a zborurilor operate pentru agentiile de turism. O alta companie, Cyprus Airways, a inaugurat in aceasta luna primul zbor catre Larnaca.
Romania va conecta, din data de 15 iunie, orasele Cluj si Nurnberg, Iberia a lansat zborurile directe catre Madrid, iar Finnair catre Helsinki. Delta va inaugura primul zbor catre New York pe 6 iunie, iar Bulgaria Air a anuntat o linie directa Sofia-Bucuresti.