Piata companiilor aeriene de linie regulata este estimata anul acesta la 365 mil. euro, potrivit Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), ceea ce duce totalul pietei la circa 515 mil. euro in 2007.
Principalele companii de linie regulata din Romania sunt Tarom, Carpatair, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Lufthansa, Malev, KLM si Czech Airlines, acestea asigurand peste 80% din vanzari.
Numarul total de pasageri pe aeroporturile romanesti va creste anul acesta la 7 milioane, cu 30% mai mult decat anul trecut, conform estimarilor Asociatiei Aeroporturilor din Romania.
„Mizam in special pe segmentul de turism, urmare a dezvoltarii unor oferte externe tentante, dublat de o implicare tot mai activa in piata a operatorilor privati de transport aerian in sistem low-cost”, a declarat, recent, pentru DailyBusiness, presedintele Asociatiei Aeroporturilor din Romania (AAR), David Ciceo.
Anul acesta, jucatorii mai vechi de pe piata low-cost si-au consolidat pozitia pe acest segment, iar pozitia principalului jucator de pe acest segment, Blue Air, a inceput sa fie atacata de ceilalti operatori, reprezentantii Wizz Air declarand ca tinta pentru 2008 este sa devina lider de piata.
Pentru anul acesta, Wizz Air estimeaza o cifra de afaceri de 30 mil. euro si 415.500 pasageri, reprezentantii operatorului estimand ca detin 24% din aceasta piata ca valoare a veniturilor.
Pe de alta parte, Blue Air a estimat o cifra de afaceri de 90 mil. euro pentru 2007 cu circa 75% peste cifra de afaceri inregistrata in 2006, iar anterior oficialii companiei estimau o cota de piata de 65-70%.
Lupta pentru suprematia pe piata low-cost se va da in 2008
Anul 2008 se anunta a fi anul bataliei low – costurilor pe piata romaneasca, doua linii aeriene, Wizz Air si Blue Air, estimand ca vor depasi pragul de 1 milion de pasageri transportati.
Wizz Air estimeaza pentru anul acesta un numar de peste 415.000 pasageri, iar pentru anul viitor planuieste o crestere a numarului de pasageri de peste 100%, pana la 1 milion de pasageri.
In acelasi timp, principalul jucator de pe aceasta piata, Blue Air estimeaza pentru anul viitor un numar de 1,15 mil. pasageri transportati.
Blue Air, prima linie aeriana low cost din Romania, a inregistrat din 2005 o dublare a numarului de pasageri transportati, insa in 2008 cresterea va fi mai moderata, coborand la circa 25%.
Reprezentanti Sky Europe, My Air si Germanwings nu au comentat pentru acest articol pana la ora publicarii, insa din estimarile facute anterior de acestea, vor transporta anul acesta un numar cumulat de pasageri de peste 700.000.
Sky Europe estimeaza circa 280.000 de pasageri in primul an de operare al cursei Bucuresti-Viena.
Sky Europe este prezenta in Romania din decembrie 2005 si pana la inceputul anului 2007 a operat o singura destinatie, Bucuresti – Bratislava (cu posibilitatea de transfer cu autobuzul de la Bratislava la Viena).
Din 25 martie 2007, odata cu deschiderea bazei operationale la Viena, cursa Bucuresti – Bratislava a fost inlocuita cu Bucuresti-Viena.
Oficialii My Air estimeaza ca vor transporta anul acesta 400.000 de pasageri pe rutele din Romania, cu peste 40% mai mult decat anul trecut.
Doua noi low-costuri pe piata romaneasca in 2007
Anul acesta pe piata romaneasca au mai intrat doi operatori, Germanwings, divizia low-cost al operatorului aerian german Lufthansa, si al doilea low cost aerian european, easyJet.
easyJet estimeaza circa 40.000 de persoane pe cele trei destinatii operate din Bucuresti catre Milano, Roma si Londra, iar Germanwings 32.000 de pasageri pentru cursa Bucuresti-Koln.
Germanwings a intrat pe piata romanesca in primavara, iar easyJet in septembrie. Recent, si-a anuntat intentia de a intra pe piata low-cost romanesca si Ryanair, cea mai mare companie low-cost din Europa.