Grupul german, al doilea mare operator de transporturi aeriene la nivel global dupa Emirates Dubai, estimeaza ca va inregistra in acest an costuri suplimentare de 130 milioane euro in urma intrarii pe piata permiselor pentru emisii de carbon, transmite Mediafax.
Lufthansa a devenit astfel primul mare operator care anunta scumpiri in urma deciziei UE, insa cresterile de pret vor fi operate treptat.
Potrivit legislatiei UE, companiile de transporturi aeriene trebuie sa cumpere din acest an certificate de emisii de carbon pentru zborurile care aterizeaza sau decoleaza in cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Elvetia, Norvegia si Islanda.
Statele Unite, China, India si alte tari au criticat decizia autoritatilor europene, acuzand UE ca astfel de masuri nu ar trebui luate unilateral, ci printr-un acord international.
Lufthansa este unul dintre cei mai afectati operatori de transport aerian de introducerea certificatelor, alaturi de British Airways, Air France-KLM, United Continental sau Singapore Airlines.
Pe de alta parte, companiile sunt acuzate ca folosesc controversele privind schema de emisii de carbon ca „perdea de fum” pentru a creste costurile suportate de consumatori.
„Daca ne uitam la impactul schemei, va incepe sa se faca simtit numai spre sfarsitul anului. Este foarte clar ca aceste companii cauta pretexte intr-un mod mai mult sau mai putin similar cu atitudinea companiilor de energie cand a fost aplicat pentru prima data un astfel de program”, comenteaza europarlamentarul olandez Bas Eickhout.
Industria transporturilor aeriene estimeaza ca introducerea schemei va induce costuri suplimentare de un miliard de euro in acest an, care vor creste la 2,8 miliarde euro pe an pana in 2020.
Punctul culminant din punct de vedere al preturilor ar trebui sa fie martie 2013, cand companiile vor trebui sa prezinte certificatele corespunzatoare emisiilor poluante din acest an.
Companiile primesc gratuit certificate reprezentand 85% din consumul estimat pentru 2012, insa acuza ca estimarile sunt vechi, calculate in baza traficului din perioada 2004-2006, care a crescut si va continua sa creasca.
Lufthansa noteaza ca va trebui sa cumpere de pe piata 35% din permisele aferente anului 2012.
Pretul certificatelor s-a injumatatit in 2011, la 7,9 euro pe tona de carbon emis.