Compania aeriana Wizz Air estimeaza ca va transporta din si inspre Romania, in primele 6 luni ale acestui an, circa 690.000 de pasageri, in crestere cu 186% comparativ perioada similara din 2008, cifra ce ar plasa compania pe primul loc pe piata locala de low cost.
Blue Air, care a ajuns in prezent pe a doua pozitie ca numar de pasageri transportati, mizeaza in primele 6 luni ale acestui an pe o crestere de 20%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pana la 510.000 pasageri. In primele 6 luni din 2008, linia aeriana a inregistrat 425.000 pasageri.
In T1 2009, Wizz Air a ocupat pentru prima oara locul intai pe acest segment, dupa ce a transportat 313.000 pasageri. La randul sau, Blue Air a avut 201.000 pasageri. Numarul de pasageri Blue Air a urcat pe primele 3 luni ale acestui an cu 10%, in timp ce Wizz Air a inregistrat o crestere de 100%.
„Cred ca per total, Wizz Air are o strategie foarte buna de adaptare la conditiile si cerintele pietei din Romania”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Marius Negre, business development manager in cadrul agentiei online de turism Vola.ro, care a realizat anul trecut din rezervari de bilete de avion 80% din afacerile sale de 4,5 mil. euro.
„In ultima perioada, Wizz Air a practicat o politica foarte agresiva de preturi. De multe ori s-au putut cumpara bilete la mai putin de 10 euro cu toate taxele incluse. Acest lucru a atras foarte multi calatori de la companiile concurente, pe rutele operate si de alte companii low cost. Un alt avantaj al companiei Wizz Air este faptul ca aeronavele operate sunt noi, ceea ce convinge multe persoane care altfel ar fi sceptice fata de un zbor low-cost”, a declarat si Lucian Preda, fondatorul serviciului online lowcostroutes.com, un portal specializat pe piata aeriana low-cost.
Operatorul aerian Blue Air considera in momentul de fata Wizz Air drept competitor direct pe piata de low cost din Romania, dupa ce in urma cu aproximativ un an, Gheorghe Racaru, fostul director general al Blue Air, considera ca singurul competitor pe piata de low cost din Romaina este MyAir.
Compania aeriana italiana My Air a transportat anul trecut, din si inspre Romania, circa 400.000 de pasageri, nivel similar cu cel inregistrat in 2007.
„Wizz Air a facut cateva miscari foarte bune in ultimul an, printre care lansarea optiunii de plata prin transfer bancar pentru cei care nu au card sau nu doresc sa il foloseasca, reteaua de distributie, atat prin site-ul propriu cat si prin agentii de turism, si servicii de rezervari online, posibilitatea de plata in lei in loc de euro, astfel incat clientii sa fie protejati de fluctuatii valutare, lansarea constanta a unor noi rute cerute pe piata din Romania si insuficient acoperite de alti operatori: Venetia, Palma de Mallorca (destinatie sezoniera), Paris, Madrid”, a mai spus Negre de la Vola.ro.
Acesta considera ca in urmatorii ani lupta pentru suprematie se va da intre aceleasi doua companii.
„Domeniul aviatiei este extrem de dinamic si nu cred ca pot merge cu previziuni pe un termen precum 5 sau 10 ani. In mod sigur insa, in urmatorii 2-3 ani, ei vor ramane lideri pentru zona de low cost, nu fara a fi panditi de pericole insa”, a adaugat Negre de la Vola.ro.
Cu toate acestea, Adrian Ionascu, noul director general al companiei aeriene Blue Air, estimeaza ca linia aeriana condusa de el va fi in continuare pe primul loc.
„Peste 5 ani vad compania Blue Air unul din pionii principali printre operatorii aerieni din Europa si lider pe piata de low cost din Romania”, a spus Ionascu miercuri, cu ocazia numirii sale in functie.
Pentru anul in curs, Blue Air si-a revizuit in crestere cu circa 13% estimarile ca numar de pasageri transportati, pana la 1,7 milioane. Wizz Air are o estimare identica pentru anul 2009, de 1,7 milioane pasageri transportati.
Pe piata de low cost din Romania mai activeaza companiile Ryanair, Germanwings sau easyJet.