O propunere
legislativa votata miercuri are in vedere asigurarea turistilor daca
operatorul da faliment, protectia impotriva unor cresteri majore de
preturi sau a unor modificari ale zborurilor si precizarea
drepturilor in circumstante speciale, se arata intr-un comunicat
transmis de Parlamentul European.
Regulile UE prezente privind
pachetele de vacanta dateaza din 1990. De atunci, zborurile ieftine
au luat amploare, iar vanzarile pe internet sau modificat substantial
modul in care turistii planifica si cumpara vacantele. Cu toate
acestea, multe dintre aceste pachete alcatuite pe internet nu fac
subiectul regulilor actuale si turistii risca sa ramana intr-o zona
legala gri care poate fi costisitoare.
Directiva actualizata
va extinde definitia pachetelor de vacanta pentru a include cele mai
multe tipuri de aranjamente de calatorie alcatuite din diferite
elemente, cum ar fi zboruri, cazare si inchiriere de masini, pentru a
proteja turistii in cazul unor probleme. Deputatii au insistat de
asemenea ca turistii sa fie informati in mod detaliat inainte de a
incheia un contract daca aranjamentele lor de calatorie nu reprezinta
un pachet si nu ofera acelasi nivel de protectie.
„Modificarea
definitiei clarifica acum ce reprezinta un pachet de vacanta.
Turistii trebuie sa fie informati despre drepturile lor si cum sunt
asigurati. Directiva actualizata are in vedere un inalt nivel de
protectie a consumatorilor si o detaliata informare a lor”, a
spus raportorul Hans-Peter Mayer (PPE, DE).
Noua propunere
legislativa aprobata cu 610 voturi la 58 si 13 abtineri ar trebui sa
asigure urmatoarele elemente:
• Turistii sunt repatriati daca cel
care organizeaza calatoria da faliment in timp ce ei sunt in vacanta.
Daca este posibil, turistii ar trebui sa aiba optiunea de a continua
calatoria inainte de a se intoarce acasa, spun deputatii;
•
Preturile pot fi crescute dupa incheierea tranzactiei din motive
speciale cum ar fi cresterea pretului combustibilului sau a taxelor.
Daca pretul creste cu mai mult de 8% (Comisia a propus 10%),
turistului ar trebui sa i se ofere o alta vacanta sau acesta ar
trebui sa fie rambursat;
• Organizatorii nu ar trebui sa poata
modifica semnificativ orarele de zbor, insemnand o modificare de mai
mult de trei ore, dupa ce este incheiata o tranzactie;
• In
circumstante „inevitabile” sau „neprevazute”, cum
ar fi dezastre naturale sau un atac terorist, care impiedica turistul
sa se intoarca acasa la timp, organizatorul trebuie sa organizeze
cazare la acelasi standard ca si cazarea rezervata initial sau sa
plateasca o cazare pentru cinci nopti, la un cost de maximum 125 de
euro pe noapte, daca organizatorul nu poate sau nu vrea sa rezerve
cazarea (propunerea Comisiei a fost de trei nopti la un cost maxim de
100 de euro pe noapte).
Votul de miercuri incheie prima
lectura si asigura un mandat pentru noul Parlament de a intra in
negocieri cu statele membre pentru varianta finala a directivei.
Discutiile cu statele membre vor incepe dupa alegerile din mai.
Sosirile si innoptarile in unitati
turistice din Romania au crescut anul trecut, fata de 2012, cu 3,5%,
respectiv cu 1,1%, potrivit datelor Institutului National de
Statistica (INS). Din totalul turistilor straini, de 1,71 milioane,
cei mai multi au provenit din Germania (228.592), Italia (181.894) si
Franta (118.649).