DailyBusiness
: Cum variaza tarifele in functie de sezon, in domeniul hotelier?
Daniel Ben Yehuda: Atunci cand oferta este mai mica decat cererea, evident vom oferi pretul maxim pentru o camera. In perioadele pe care noi le numim „low-season”, adica ianuarie, a doua jumatate a lui iulie, august si sfarsitul lui decembrie, reducem substantial tarifele, pentru a ne atrage clientela. Industria hoteliera seamana in privinta aceasta cu cea aviatica, pentru ca trebuie sa functionezi chiar daca ai un singur client, asa ca preferi sa atragi, prin tarife scazute, mai multi oameni.
DB: Avand in vedere tipologia clientilor, este piata bucuresteana una propice pentru hotelurile de una si doua stele?
DBY: Hotelurile de lux apar in functie de cerere, in orase mari, in zone cu atractii turistice importante sau in statiuni. In ce priveste hotelurile de una si doua stele, consider ca trebuie construite unitati din aceste categorii in Bucuresti, pentru ca de trei, patru si cinci stele sunt destule.
DB: S-a ajuns la saturatie?
DBY: Capacitatea hoteliera creste, insa nu se poate vorbi de saturatie, ci de o amplificare a concurentei. Recent am deschis Ramada Plaza, s-a deschis si o parte din Rin Grand, iar anul viitor vor fi date in folosinta toate cele 1.500 de unitati ale hotelului, iar capacitatea de cazare pe segmentul de 4-5 stele a crescut si va creste in continuare destul de mult, prin proiectele anuntate.
DB: Ce efecte produce concurenta pe aceasta piata?
DBY: Noile hoteluri vor aduce peste 1.000 de camere, ceea ce va determina o scadere a tarifelor. Sigur, nu vorbim de o scadere substantiala, ci de una usoara, menita sa ridice competivitatea. Ramada Plaza, spre exemplu, planuieste reduceri. Primul care va oferi preturi mai mici va avea cel mai mult de castigat, pentru ca se opereaza o schimbare in raportul cerere-oferta.
DB: Celelate hoteluri vor urma exemplul Ramada Plaza?
DBY: Nu pot spune cu siguranta acest lucru. Noi vom reduce tarifele, iar eu personal cred ca va fi o tendinta, dar nu stiu cine o va urma si cine nu.
DB:Cum evolueaza gradul de ocupare al hotelurilor bucurestene?
DBY:Rata de crestere in Bucuresti este destul de mare, in termeni de capacitate nu as putea sa faca referire exacta, insa in ceea ce priveste Parc Hotels gradul de ocupare a crescut cu 20% in doi ani, ajungand la 70% pe an.
DB: Ce inseamna sa manageriezi un hotel in Romania?
DBY: Un hotel este o micro-societate, avem bucatari, receptioneri, persoane care se ocupa de organizarea evenimentelor, iar ca manager trebuie sa-i coordonezi pe fiecare dintre acestia, astfel incat sa multumesti atat clientii cat si proprietarul hotelului. Trebuie sa functionezi ca o balanta, sa stii putin din toate. Hotelurile din Romania au un mare plus, dat de fidelitatea angajatilor.
DB: De unde vine aceasta fidelitate?
DBY: Este o chestiune de mentalitate, romanii sunt foarte loiali fata de locul de munca. Desi costurile vietii sunt mari in Romania, acestia isi iau serviciul foarte in serios.
DB: Principalii clienti pentru hotelurile de 4 si 5 stele sunt oameni de afaceri. Se vor schimba lucrurile in viitorul apropiat in aceasta privinta?
DBY: Intr-adevar, majoritatea clientilor sunt oameni de afaceri, ceea ce duce la un grad de ocupare mare in timpul saptamanii, chiar de 100%. In week-end-uri insa, rata de ocupare este aproape zero, asa ca se incearca atragerea altor clienti prin tarife mai mici.
DB: Au inceput sa apara deja alti clienti pentru aceste hoteluri?
DBY: Clientela deja a inceput sa se diversifice, pentru ca orasul s-a schimbat foarte mult in ultimii ani, arata mult mai bine, se dezvolta mult. Sunt foarte multe lucruri care inca mai trebuie facute, dar exista o schimbare in bine care nu poate fi negata.
DB: In cat timp credeti ca vor veni turistii special sa viziteze Bucurestiul?
DBY: Orasul trebuie promovat, atractiile scoase in evidenta. Spre exemplu, Opera din Bucuresti este extraordinara si foarte ieftina, in comparatie cu alte capitale europene.