Simona Veteleanu, directorul general al TravelBiz, agentie care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de 11,6 mil. lei, a explicat cum a reusit sa reziste in acest an.
„In vara a fost un val de inchideri, pentru ca este o perioada in care de fapt agentiile realizeaza o mare parte din vanzari si multi s-au aventurat mizand pe o cerere mare. Dupa estimarile mele, circa 10% din agentiile mici si medii s-au inchis in aceasta perioada”, a spus Simona Veteleanu.
Directoarea TravelBiz marturiseste insa ca nici agentia pe care o conduce nu ar fi mers prea bine in acest an, daca nu ar fi reactionat dur la schimbarile de pe piata. „A fost o abordare de tipul totul sau nimic”, spune Simona Veteleanu, care si-a dat seama ca daca vrea sa se asigure ca business-ul sau va supravietui, trebuie sa faca o schimbare majora de strategie.
„Mi-am dat seama ca trebuie sa schimbam ceva inca din toamna lui 2008. Pana anul acesta, agentia noastra s-a orientat spre business travel, peste 80% din cifra de afaceri fiind acoperita de acest segment. In toamna trecuta am primit semnale ca bugetele se vor micsora considerabil pe acest segment, iar aceasta abordare poate ca nu ne-ar fi falimentat in 2009, dar cu siguranta ne-ar fi fost foarte greu, asa ca am hotarat sa dezvoltam turismul individual, segment pe care pana atunci doar il tatonam”, spune Simona Veteleanu.
Reprezentanta TravelBiz adauga ca in 2009 compania isi va creste veniturile cu 5-10%, atragand si din clientii companiilor care s-au inchis, dar si din cei ai agentiilor mari, „care nu s-au adaptat conditiilor de piata si au promovat tot pachete standard”. Profitul, in schimb, va fi mult diminuat fata de nivelul de 53.000 lei din 2008. „Nu am avut obiective legate de profit, tot ceea ce am dorit este sa ne acoperim costurile si eventual sa avem o marja minima de profitabilitate”, spune Veteleanu. „Mai ales ca am realizat investitii importante. Pentru marketing avem un buget de circa 50.000 euro, iar in plus ne-am mutat sediul din Ramnicu Valcea pentru ca incercam sa crestem si acolo si am cumparat niste automobile pentru transfer de la aeroport. In total investitiile sunt in jurul a 250.000 euro”.
Ce a facut insa concret Simona Veteleanu pentru a pastra in viata business-ul pe care il conduce de circa 8 ani, avand in vedere ca pe piata supra-aglomerata a agentiilor de turism este o competitie acerba? Directoarea agentiei a „profitat” de relatiile bune cu firmele multinationale din portofoliu pentru a targeta pachetele turistice individuale catre angajatii acestora.
„Nu avem cum sa concuram cu marile agentii, asa ca am cautat nise si incercam sa mergem pe ideea de ‘ieftin si bun'”.
Schimbarea comportamentului clientului schimba fundamental si comportamentul agentului de turism. „Trebuie sa-i prezinti clientului cele mai convenabile oferte, nu mai este ca inainte cand venea si abordarea lui era ‘asta vreau, asta iau'”.
Criza ii determina pe agentii de turism sa fie mult mai vigilenti si sa raspunda prompt la orice schimbare de comportament a turistului.
„Sunt mult mai implicata in business, fata de anul trecut. Inainte era suficient sa impun o directie business-ului, acum trebuie sa schimb abordarea de la saptamana la saptamana. Spre exemplu, in mod traditional pachetele traditionale de vara, la plaja, se vindeau pana in septembrie-octombrie. Anul acesta in august nu mai exista cerere pentru astfel de pachete si a trebuit sa fim rapizi si sa introducem pachetele de toamna, cum ar fi city-break-urile”, spune Simona Veteleanu.
In plus, directoarea agentiei spune ca daca anul trecut putea sa plece de la birou mai devreme sau sa isi mai ia cate o zi libera, acum ziua de munca incepe foarte devreme dimineata si „nu se stie cand se termina”.