Ministerul mentioneaza ca a optat pentru eliminarea, in cazul operatorilor romani si comunitari, a planificarii sau autorizarii pentru zborurile interne efectuate in intregime in spatiul aerian de clasa G, din mai multe motive, unul dintre acestea fiind faptul ca astfel de documente nu sunt solicitate in prezent in nici un stat membru al Uniunii Europene.
Totodata, fiind vorba de zboruri in spatiul aerian necontrolat, controlul respectarii eventualelor conditii din planificare sau autorizare este imposibil si, prin urmare, depunerea unor astfel de documente nu ar avea decat un rol birocratic, arata autorii documentului.
Procedura de autorizare a zborurilor cu aeronave civile si de stat in spatiul aerian national aflata in vigoare in prezent a fost aprobata prin Hotararea Guvernului nr 1172/2003, care contine unele elemente care pot fi considerate bariere in calea liberei circulatii a persoanelor in spatiul comunitar, sau discriminari privind tratamentul aplicat rezidentilor comunitari, potrivit sursei citate.
Astfel, aeronavele inmatriculate in Romania pot efectua zboruri in spatiul aerian national pe baza unei planificari efectuate la Ministerul Apararii Nationale (cu o zi inainte de ziua zborului), in timp ce operatorii aeronavelor inmatriculate in orice alt stat membru al Uniunii Europene pot efectua acelasi tip de zboruri numai in urma unei autorizatii acordate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana, pentru care trebuie depusa o cerere cu doua zile inainte de data inceperii activitatii de zbor.
„Romania este, de altfel, singura tara din Uniunea Europeana unde operatorii aerieni civili trebuie sa-si planifice zborurile la o structura militara, in baza unor reguli stabilite in 1974”, arata autorii documentului.