Propunerea a fost facuta de asociatia Litoral-Delta Dunarii, care este condusa de Corina Martin, cea care detine si presedintia Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
Miza aceste taxe este, pe de o parte, ca si proprietarii de terase sau restaurante sa contribuie la promovarea turistica, nu doar agentiile si hotelierii, si, pe de alta parte, castigarea unei independente mai mari fata de bugetele de promovare turistica ale statului, deoarece taxa ar fi colectata de primarii, dar banii ar fi administrati de asociatie.
Oficialii asociatiei s-au intalnit saptamana acesta cu circa 60 de hotelieri de pe litoralul romanesc pentru a dezbate necesitatea introducerii unei taxe de promovare a regiunii, mai ales in conditiile promovarii agresive a litoralului bulgaresc. Marea majoritate a hotelierilor au fost de acord, spune Martin. Proiectul are sprijinul consiliului judetean si daca va fi aprobat, toti agentii economici, care au activitati in statiunile de pe litoral si al caror business beneficiaza de afluxul de turisti, vor fi nevoiti sa plateasca aceasta taxa de promovare de anul viitor.
„Urmeaza sa fie dezbatut proiectul. Noi acum incercam sa gasim criteriile dupa care se va aplica aceasta taxa, pentru a le propune autoritatilor. Daca va fi votat proiectul, aceasta taxa locala va deveni obligatorie pentru toti agentii economici, al caror business beneficiaza de afluxul de turisti din sezon, si va fi colectata de primarii, iar apoi banii vor fi orientati catre noi (asociatia are statutul de ONG-n.r.)”, spune Corina Martin, presedintele asociatiei Litoral-Delta Dunarii.
De altfel, asociatia Litoral-Delta Dunarii este un ONG-hibrid, din care fac parte atat asociatii patronale din mediul privat, cat si consilii judetene, printre care Consiliul Judetean Constanta sau primarii de pe litoral.
Corina Martin adauga ca noua taxa este extrem de relevanta, avand in vedere ca banii ar putea fi folositi la crearea de centre de informare turistica sau brosuri ale statiunilor.
In plus, agentiile de turism si hotelierii considera ca la promovarea litoralului trebuie sa contribuie si ceilalti jucatori din domeniu. „In cazul litoralului, este momentul ca si structurile de alimentatie publica, cluburile, operatorii de agrement, sa contribuie la eforturile noastre de promovare, acestia nefiind membri ai unui patronat hotelier sau ai asociatiei de promovare, dar beneficiind de efectele campaniilor de promovare ale asociatiei noastre”, spune Corina Martin.
In ceea ce priveste valoarea taxei, Corina Martin a spus ca inca nu s-au stabilit valorile. „Va fi in jurul a 1.000 lei pe an pentru un club. 1.000 lei costa o sticla de wiskey”, spune Martin.
In cazul in care acest proiect nu va fi votat, Martin spune ca a doua varianta este ca banii sa fie obtinuti direct de asociatie, care va trebui sa duca munca de convingere cu agentii economici.
Unul dintre motivele pentru care oficialii asociatiei incearca sa evite aceasta varianta este ca acestia pot lua legatura destul de greu cu proprietarii de terase, restaurante sau cluburi, care au business sezonier.
„Aici este marea problema, nu avem de unde sa-i luam pentru a discuta cu ei aceasta problema. Daca va fi o taxa publica, atunci vor fi obligati sa o plateasca cand obtin avizele de functionare”, spune Martin.
„Nu ne mai putem permite sa cerem si sa asteptam, an dupa an, sprijinul statului sau pe cel al autoritatilor locale”, mai spune Martin, care considera ca fiecare agent economic dintr-o statiune trebuie sa contribuie la promovarea statiunii sau destinatiei, mai ales intr-un an de criza, cand bugetele autoritatilor publice au scazut considerabil.