Piata agentiilor de turism va atinge anul acesta nivelul de circa 690 de milioane de euro, conform estimarilor facute la inceputul anului de reprezentantii ANAT.
Circa 20% din turisti aleg destinatiile externe pentru sarbatorile de Paste, a explicat Traian Badulescu, purtator de cuvant al ANAT. Cresterea de cereri pentru aceste destinatii fata de anul trecut este de circa 25%, in comparatie cu un ritm de crestere de numai 5% pentru destinatiile interne.
Cele mai cautate destinatii externe pentru Paste sunt tarile cu comunitati crestin ortodoxe, ca Grecia, Israel, Egipt sau Turcia, dar si orase europene ca Paris, Roma, Viena, si mai nou, Lisabona sau insulele Madeira din Portugalia.
Preturile au ramas constante fata de anul trecut, acestea variind intre 200 de euro si 1.000 de euro pe sejur de persoana.
Cu toate acestea, exista si exceptii pentru clientii interesati de intimitate si lux: o varianta este inchirierea unui loc pe o insula privata, de exemplu in arhipelagul Seychelles, unde pretul pe noapte ajunge pana la 2.000 de euro.
Avantajul unei astfel de vacante este faptul ca pe o insula mica, cu cateva bungalouri, nu pot fi cazate decat circa 30 de persoane, ceea ce ofera o senzatie de izolare si confort, explica Mircea Vladu, a carei agentie a pus deja in vanzare astfel de pachete turistice.
„Anul trecut am avut doar doua sau trei cereri pentru locuri pe insule private”, spune Mircea Vladu. Cu toate acestea, el spera ca de Paste sa gaseasca cel putin un client interesat de o astfel de oferta exclusivista.
Tot la Prestige Tours a fost valabila o alta oferta „exotica”, o calatorie in Japonia, pentru circa 4.000 de euro, iar cele 20 de locuri disponibile au fost deja vandute.
Mircea Vladu spune ca agentia sa urmeaza tendintele pietei si asteapta ca circa 10% din veniturile de anul acesta, estimate la 6,6 milioane de euro, sa provina din vanzarile de Paste.
Nu toate agentiile urmeaza insa aceeasi tendinta. Un exemplu este Eximtur, care va atrage in perioada de Paste doar 1-2% din veniturile anuale, conform Luciei Morariu, director general. Cu toate acestea, spune ea, cresterea de anul acesta de Paste este de circa 30% fata de aceeasi perioada din 2006, in special datorita vremii frumoase.
O crestere mai moderata, de circa 18% este asteptata pentru perioada sarbatorilor de Paste de catre oficialii agentiei J’Info Tours. Veniturile din aceasta perioada vor ajunge la circa 1,25 mil. de euro, spune Cristina Irimia, director de marketing al agentiei.
„La fel ca in strainatate, si in Romania preturile au ramas constante, din cauza concurentei din strainatate, in special din Bulgaria”, explica Traian Badulescu de la ANAT. „Hotelurile de pe litoralul din Bulgaria, de exemplu din statiunea Nisipurile de Aur, au vandut aproape toate locurile, spre deosebire de hotelurile romanesti de pe malul Marii Negre, care nu vor fi deschise in aceasta perioada”.
In Romania, cele mai cautate destinatii sunt statiunile montane, unde turistii aleg sa stea la pensiuni, pe valea Prahovei, in regiunea Bran-Moeciu, in muntii Apuseni, sau in Maramures.
Gradul de ocupare a pensiunilor turistice montane va fi de circa 80-90% iar preturile nu vor creste decat cu 10 sau 20% fata de media din extrasezon, spune Badulescu. Astfel, o noapte intr-o pensiune variaza intre 70 si 100 de lei.
Israel si Italia, cele mai scumpe destinatii vandute de agentiile din Galati
Sarbatorile de Paste au adus agentiilor de turism din Galati incasari cu 10-20% mai mari decat vanzarile din aceeasi perioada a anului trecut.
Cele mai multe dintre pachetele turistice vandute pentru perioada Pastelui au vizat statiunile externe, cea mai solicitata destinatie fiind Bulgaria, transmite corespondentul DailyBusiness.
Anul acesta, clientii galateni au renuntat la statiunile romanesti din Moldova, care anul trecut au fost cele mai solicitate, si au ales sa petreaca Pastele in afara tarii. Potrivit oficialilor agentiei Galtour din Galati, mai mult de 50% din vanzarile inregistrate in aceasta perioada au reprezentat ofertele care au vizat destinatiile externe.
„Din cele 100 de pachete turistice specifice Pastelui vandute pana in prezent, 60 au fost pentru statiunile externe, iar restul pentru destinatiile din Romania. Valoarea medie a unui pachet a fost de 360 de euro, astfel ca vanzarile de Paste s-au situat la circa 36.000 de euro”, a declarat directorul Galtour, Teofil Sandica.
Potrivit oficialilor agentiei Next Travel, majoritatea ofertelor solicitate pe intern de clientii acestei agentii au vizat agroturismul si in special statiunile din Nordul Moldovei. „Vanzarile din perioada Sarbatorilor de Paste reprezinta circa 20%-30% din valoarea totala a vanzarilor pe intregul an”, a estimat Gabriela Prodan, directorul Next Travel.
La randul sau, directorul Galtour Galati a precizat ca primul loc in topul celor mai bine vandute destinatii externe se claseaza Bulgaria pentru care agentia galateana a vandut mai bine de jumatate dintre pachetele solicitate pe extern. Urmatoareale doua locuri au fost ocupate de Tunisia si capitala Italiei, Roma.
Preturile celor mai scumpe pachete de Paste vandute prin agentiile galatene au variat intre 600 de euro pe sejur pentru statiunile din Roma si 960 euro pentru Israel.