Primul brand de tara al Romaniei
Punand accent pe natura si autenticitatea obiceiurilor, brandul de tara al Romaniei a avut parte de o lansare controversata, in piata aparand informatii potrivit carora logo-ul ar fi fost copiat. Compania care s-a ocupat de crearea lui a negat acuzatiile, incercand sa-i demonstreze originalitatea.
Ideea crearii unui brand turistic din fonduri europene a fost facuta publica de Elena Udrea, ministrul Turisumului, inca de la inceputul lui 2009. In total, ministerul are un buget de 75 milioane de euro pentru crearea brandului si promovarea turistica a Romaniei, din fonduri europene.
Atentia oferita promovarii turismului a fost unul din principalele puncte de interes ale ministerului in 2010.
Si linia aeriana nationala a Romaniei a demarat in 2010 prima campanie de promovare din istorie. Tarom a alocat pentru aceasta campanie circa 0,3% din cifra de afaceri. In 2009, operatorul a inregistrat venituri de 191 milioane euro, ceea ce ar situa valoarea campaniei de imagine la aproximativ 570.000 euro.
Sute de hoteluri si pensiuni scoase la vanzare
Lipsa cererii de servicii turistice a dus si la un numar record de pensiuni si hoteluri scoase la vanzare, pentru ca proprietarii nu mai gasesc rentabil un astfel de business.
Numarul unitatilor scoase la vanzare este de ordinul sutelor, insa piata, redusa de criza, a indepartat si potentialii cumparatori, asa ca unele unitati sunt la vanzare si de 2 ani.
Promotii in lant pentru vanzarea pachetelor turistice
Al doilea an de criza a lovit si mai puternic piata agentiilor de turism de pe plan local, asa ca Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) si celelalte patronate din domeniu si-au unit fortele pentru prima data si au facut o serie de programe cu oferte promotionale pentru clienti.
Corina Martin, presedinta ANAT, a spus in nenumarate randuri ca aceasta avalansa de oferte promotionale a facut posibila supravietuirea jucatorilor din domeniu.
Pe de alta parte, ofertele promotionale in lant au afectat puternic profitul agentiilor de turism. Jucatorii din piata au declarat ca in aceasta perioada, nu au ca prioritate profitul, ci mentinerea pe break-even (cheltuieli egale cu veniturile).
Extinderea agresiva din perioada boom-ului striveste business-ul liniilor aeriene mari
Dupa ce in 2009 liniile aeriene My Air si Sky Europe si-au incetat activitatea, rapuse de criza economica, in 2010 compania romaneasca Blue Air a fost nevoita sa stranga cureaua, sub impactul reducerii veniturilor.
Blue Air a renuntat la cinci din cele 11 avioane pe care le opera si la 300 din cei 800 de angajati, in cadrul unui proces de restructurare. Compania, executata silit de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), este inglodata in cereri de insolventa la Tribunalul Bucuresti.
Analistii din domeniul aviatic au explicat anterior pentru DailyBusiness.ro ca situatia grea in care se afla unele linii aeriene este cauzata in principal de extinderile nesustenabile din anii trecuti.
GED a continuat achizitiile din turism
Cumparatorii de firme din domeniul turismului sunt foarte rari. In 2010, fondul de investitii GED a incheiat cateva tranzactii importante prin agentia Happy Tour.
Astfel, agentia de turism Happy Tour a achizitionat in doar cateva saptamani atat pachetul majoritar al agentiei de turism specializata pe segmentul de lux Travel House, cat si platforma de vanzari de bilete de avion Paravion.ro.
Happy Tour a fost cumparata la sfarsitul lui 2007 de catre fondul de investitii GED, de la omul de afaceri Nicolae Demetriade.