„Mi-as dori sa gresesc in aprecieri, dar o scadere de 40% a turismului este foarte posibila, printre cele mai afectate segmente fiind cel de business – toate corporatiile cauta cu disperare sa-si reduca costurile de functionare, iar cel mai usor se renunta la deplasarile externe. Turistii individuali – familiile, au realizat mai devreme ca o vacanta ratata nu este o mare tragedie si vor amana plecarea pentru zile mai ‘senine'”, considera Nicolae Demetriade, directorul general al World Travel, companie care promoveaza produsele (bilete de avion, croaziere si excursii) unor companii ca Emirates, Royal Caribbean sau Scandinavian Airlines agentiilor de turism din Romania.
[quote=Nicolae Demetriade, World Travel]Nimic nu anunta o imbunatatire a situatiei pentru sfarsitul anului[/quote]
Nicolae Demetriade este si fondatorul celei mai mari agentii de turism locale, Happy Tour, pe care a vandut-o la finalul lui 2007.
„Nimic nu anunta o imbunatatire a situatiei pentru sfarsitul anului in zona de turismul de leisure sau cel de afaceri. In mod logic, vor suferi mai mult firmele mari, cu mult personal, cu costuri semnificative de intretinere lunara, firmele mici, de apartament trecand mai usor peste criza”, a adaugat Demetriade.
De asemenea, reprezentantii agentiei Perfect Tour considera ca scaderea pietei, estimata la 30-40%, va provoca falimente, mai ales in cazul agentiilor care si-au asumat riscuri mari.
„Agentiile mici nu sunt neaparat cele mai expuse sa intre in incapacitate de plata, ci si agentiile mari, care in perioada anterioara crizei, s-au lansat in investitii mari cu credite bancare”, a spus si Mircea Vladu, directorul Prestige Tours.
„Spre exemplu, noi impreuna cu un alt partener platim 5 mil. euro pe zborurile charter (aeronave inchiriate de agentii pentru zboruri dus-intors catre anumite destinatii-n.r.). Daca avem un grad de ocupare de 50%, atunci pierdem jumatate din aceasta suma. Astfel, cei care nu isi iau anumite masuri atunci cand fac investitii sunt foarte expusi la pierderi”, a explicat Vladu.
Rezultatele din vara influenteaza decisiv soarta agentiilor
Totusi, falimentele nu vor veni in perioada imediat urmatoare, pentru ca sezonul estival este unul in care agentiile de turism au de obicei incasari mari.
„In cele 3 luni de vara agentiile incaseaza circa 50% din cifra lor de afaceri anuala. In functie de vanzarile de acum, acestea vor putea sau nu sa supravietuiasca perioadei urmatoare”, a spus Mircea Vladu, directorul Prestige Tours, care are estimari mai optimiste cu privire la scaderea valorica a pietei, de doar 10-15%.
„De abia din iarna vom putea vorbi de falimente, in cazul celor care nu acumuleaza suficient in aceasta perioada”, a adaugat Vladu.
Cheltuielile mari din vara, in special pentru chartere, vor determina, in cazul in care cererea nu este cea estimata, o „topire” a resurselor financiare.
„Agentiile de turism erau oricum decapitalizate, iar ultimele resurse financiare se topesc in perioada de vara”, a spus Nicolae Demetriade. Fostul sef al Happy Tour a atras atentia si asupra faptului ca si ceilalti jucatori din turism sunt afectati de scaderea pietei.
„Companiile aeriene traditionale au suferit si ele in aceeasi masura socul crizei, iar cele de low-cost vor mai rezista pana la noi cresteri ale pretului petrolului. Hotelurile si restaurantele de pe litoral resimt din plin efectele reducerii cererii, chiar daca, pentru incurajarea turismului, oficialii prevad un an bun”, considera Demetriade.
„Piata de turism a scazut drastic luna de luna, ajungandu-se ca la vanzarile de bilete de avion agentiile sa inregistreze o scadere cu 40% fata de 2008. Toate agentiile de turism si-au pus mari sperante, in perioada de vara, in charterele clasice, care insa urmeaza acelasi trend de scadere fata de anul anterior.Cand se vor termina si charterele, situatia va fi grea pentru toata industria”, a spus Nicolae Demetriade, care aprecia inca din decembrie anul trecut ca criza va deveni dureroasa in 2009.
„Cel mai afectat este sectorul de leisure (vacante) cu scaderi valorice de pana la 40%. Si segmentul business/corporate are scaderi semnificative, de 30%. Ca numar de turisti, insa, piata nu a scazut foarte mult”, a spus Tatiana Bulubica, marketing manager al Perfect Tour.
„Ca numar de turisti, piata va inregistra o scadere de 5%, daca suntem pesimisti chiar 10%”, a spus si Vladu.
Piata agentiilor de turism din Romania a fost estimata la finalul anului trecut la 800 mil. euro, doar primele doua agentii de pe piata, Happy Tour si Paralela 45, avand o cifra de afaceri cumulata de peste 100 mil. euro, potrivit estimarilor reprezentantilor celor 2 agentii.