Potrivit presedintelui ANPC, Dan Vlaicu, s-au efectuat controale la 16 companii de transport aerian care au avut intarzieri sau anulari de zboruri, atat pe aeroporturile din Bucuresti, cat si pe cele din tara, din cauza conditiilor meteorologice nefavorabile.
In urma controalelor intreprinse de catre inspectorii ANPC, s-a stabilit faptul ca zece operatori aerieni au incalcat drepturile calatorilor impuse prin Regulamentul Comisiei Europene, privind drepturile pasagerilor la asistenta si compensare in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere prelungita a zborurilor si anuntarea pasagerilor in scris despre aceste drepturi in cazul in care zborul intarzie peste 2 ore.
Blue Air a primit cele mai mari amenzi, de peste 50.000 lei
Astfel, compania de transport aerian Blue Air a fost sanctionata contraventional cu o amenda in valoare totala de 49.200 lei, pentru neacordarea informatiilor referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacau. Mai mult, Blue Air a fost sanctionata si cu o amenda de 8.100 lei, pentru o fapta similara, pe aeroportul Otopeni.
Compania Wizz Air a primit si ea o amenda contraventionala, in valoare de 48.300 lei, tot pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
Linia aeriana Air France a primit, de asemenea, o amenda in valoare totala de 43.200 lei, pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
Operatorul Alitalia a fost sanctionat cu o amenda de 38.400 lei, pentru ca nu a pus la dispozitia pasagerilor notificarea privind dreptul la asistenta, conform Regulamentului CE. Totodata, compania British Airways a fost amendata pentru incalcarea Regulamentului, cu o amenda de 32.100 lei.
Malev a primit o amenda totala de 31.900 lei, tot pentru incalcarea prevederilor legale privind informarea si asistenta pasagerilor. Pentru acelasi motiv a fost amendata si compania Carpatair, cu suma de 11.100 lei.
Tarom, printre companiile aviatice sanctionate
Compania nationala de transport aerian, Tarom, a fost amendata cu suma de 10.800 lei, pentru ca nu a informat pasagerii cu privire la drepturile pe care acestia le au la asistenta, in conformitate cu Regulamentul CE. Tot pentru incalcarea acelorasi drepturi ale pasagerilor a fost amendata si compania My Air, cu suma de 9.000 lei.
Nu in ultimul rand, compania de transport aerian Lufthansa a fost sanctionata cu o amenda in valoare de 3.000 lei, deoarece informarea in scris a pasagerilor s-a facut numai in limba engleza.
Pe de alta parte, Dan Vlaicu, presedintele ANPC, a declarat ca in cadrul controlului efectuat au fost gasite trei companii aeriene (Air Malta, Israel Airlines si Romavia) care desi au inregistrat intarzieri ale curselor, nu au incalcat drepturile pasagerilor prevazute in Regulamentul Comisiei Europene si o companie (Swiss International Airlines) care a respectat prevederile regulamentare.
ANPC continua controalele la doua companii aeriene din cele 16 (Austrian Airlines si Aeroflot-Russian International), pentru a se stabili daca acestea au incalcat sau nu regulamentul.
Multe linii aeriene nu au reprezentant legal in Romania
Potrivit oficialilor institutiei, verificarea modului in care s-a acordat asistenta pasagerilor care au platit bilete pentru zborurile amanate sau anulate a fost intarziata de faptul ca multe dintre companiile vizate nu au un reprezentant legal in Romania.
Regulamentul Comisiei Europene numarul 261/2004 prevede ca transportatorii aerieni sunt obligati sa informeze in scris, fiecare pasager cu privire la drepturile pe care le are in cazul in care zborul este amanat cu mai mult de doua ore, sau anulat.
De asemenea, transportatorii aerieni trebuie sa ofere pasagerilor mese si bauturi racoritoare in cantitati direct proportionale cu timpul de asteptare, cazare hoteliera, precum si transportul pasagerilor de la aeroport la locul cazarii.
Conform Regulamentului, pasagerii mai au dreptul de a efectua doua apeluri telefonice gratuite si dreptul de a trimite mesaje prin telex, fax sau e-mail. Mai mult, pasagerii au dreptul de a alege intre rambursarea in termen de sapte zile a intregului cost al biletului la pretul de achizitie si chiar dreptul de a primi un zbor retur la punctul de plecare initial in cazul in care zborul pana la un punct de escala a devenit inutil.