Poate va intrebati la ce folosesc
aceste QR coduri construite in trotuare?
E simplu. Trecatorii le scaneaza cu
telefonul mobil sau cu tableta, iar prin intermediul unei aplicatii
sunt directionati apoi catre un site ce furnizeaza informatii de
interes turistic, cum ar fi harti din zona respectiva.
Aplicatia este disponibila atat pentru
iPhone, iPad, cat si pentru Android, iar informatiile primite sunt in
trei limbi: Portugheza, Spaniola si Engleza.
In prezent, doua astfe de coduri au
fost construite in trotuarele din apropierea plajei Ipanema din Rio
de Janeiro, iar autoritatile isi propun ca in cel mai scurt timp sa creasca numarul lor la 30. Ele vor fi incorporate in pavajele
din zona plajelor si a locurilor istorice, astfel incat sa le permita
celor aproximativ 2 milioane turisti straini care viziteaza anual Rio
de Janeiro sa afle cat mai multe despre oras in timp ce fac o
plimbare.
Desigur, aceasta este doar un exemplu
al modurilor in care industria turistica a inceput sa utilizeze QR
codurile pentru a face zonele turistice si serviciile mult mai „tech-friendly”.
Industria turismului in secolul 21
Dupa cum probabil ati observat deja,
aceste QR coduri se gasesc in foarte multe hoteluri, in aeroporturi,
pe panourile cu informatii turistice. Ele au menirea de a promova
diverse zone sau servicii, intr-un mod cat mai creativ.
Hotel de Londres din San Sebastian,
Spania, hotelurile Signature din Arabia Saudita sau HTEL Serviced
Apartments din Amsterdam sunt exemplele pe care le da BBC din randul
hoteluirlor care au implementat acest sistem. Aici se gasesc afisate
QR coduri de la receptie, in lifturi pana la cardurile de acces in
camere.
Scopul codurilor bidimensionale este
acela de a le furniza turistilor informatii legate de hotel, zona,
restaurante sau posibilele activitati pe care le pot avea in timpul
vacantei.
Un alt exemplu este cel al companiei de
transport CityJet care au transformat nebunia QR codurilor intr-un
concurs.
Organizatorii
au ascuns 18 astfel de coduri in mai multe aeroporturi in care
opereaza compania, precum London City, Milano-Linate sau
Paris-Orly, si i-au incurajat pe calatori sa le gaseasca si sa le
scaneze, operatorul punand la bataie diverse premii.
Insa, Taiwanul se afla in frumtea tuturor.
La inceputul lunii decembrie peste 1.300 de
localnici din Taipei s-au adunat in jurul primariei capitalei pentru
a forma cel mai mare QR code din lume. Scopul acestei actiuni a fost
acela de a promova potentialul turistic al tarii si de a indemna
lumea sa intre pe site-ul turistic al Taivanului.
In ciuda tuturor
acestor modalitati inovatoarea de utilizare a QR codurilor inca nu
exista certitudinea ca ele au prins cu adevarat in randul
populatiei. Exista posibilitatea ca majoritatea turistilor sa nu aiba
idee ce sunt acestea si ce ar trebui sa faca cu ele.
Totusi, la nivel global sunt 380 de milioane de
oameni care folosesc QR codul (quick response code).
Japonezii sunt cei mai familiarizati cu
aceasta aplicatie. Astfel, in Japnia 60% dintre cei care au telefoane
mobile folosesc QR codul, pe cand in Europa rata per total
este de 14%, conform unui studio TNS Global.
In Romania, acestea sunt foarte putin
cunoscute, in conditiile in care doar 1% dintre utilizatorii de
telefonie mobile folosesc aceasta aplicatia.
Codurile bidimensionale sunt o
varietate complexa a conoscutelor coduri de bare pe care le intalnim
pe toate produsele. Spre desebire de codurile de bare care sunt
unidimensionale, informatia este stocata doar orizontal, cele
bidimensionale permit stocarea unei varietati si cantitati mult mai
mari de date, precum simblurile sau linkurile.
Decodarea se face prin
intermediul telefonului mobil, pe care trebuie sa ai instalata o
aplicatie care te va ajuta sa scanezi codul.