Cateva zeci de hoteluri si sute de pensiuni sunt scoase la vanzare pe piata locala. „Numarul unitatilor de cazare scoase la vanzare a atins cu siguranta un nivel record”, spune Lucian Marinescu, senior associate in cadrul firmei de consultanta si management in domeniul hotelier Trend Hospitality.
Numarul proprietatilor scoase la vanzare a crescut in ultimii doi ani, cand tranzactiile au fost, de altfel, extrem de rare.
„In ultimii 2 ani nu am vandut niciun hotel. Ultima tranzactie pe acest segment a avut loc in 2008. Sunt potentiali cumparatori care se intereseaza, insa fac oferte la mai putin de jumatate din pretul, si asa redus, al proprietatii”, povesteste Vasile Dascal, consultant imobiliar in cadrul agentiei Immobiliar Group, pentru DailyBusiness.ro.
Agentia lui Dascal are in portofoliu circa 5-6 hoteluri, clasificate intre 2 si 4 stele, dar care stau de cel putin cateva luni pe piata fara mari sperante de vanzare.
Multe active nu isi gasesc cumparatori desi au preturile mult reduse. „Cumparatorii sunt reticenti si ca urmare a incertitudinilor legate de gradul de ocupare al unitatii de cazare. Potentialii cumparatori doresc unitati de cazare cu un grad de ocupare cat mai apropiat de 100%”, spune Dascal.
Acest aspect legat de business-ul hotelier este valabil insa doar daca este asociat si altor criterii cum ar fi esalonarea platilor si bineinteles pretul cat mai mic, adauga Dascal.
„Unele proprietati executate silit sunt scoase la vanzare aproape pe degeaba, dar nu atrag cumparatori pentru ca necesita investitii suplimentare”, explica Lucian Marinescu, senior associate in cadrul firmei de consultanta si management in domeniul hotelier, Trend Hospitality.
In aceasta situatie este si un hotel, cladire istorica din Oradea, scos la vanzare ca urmare a falimentului societatii care il repara. Desi pretul este de sub 2 mil. euro pentru o proprietate de patrimoniu cu o amplasare buna, clientii nu au fost interesati. Cosmin Tocut, reprezentantul casei de insolventa RVA Insolvency, care se ocupa de licitarea activului, spune ca desi proprietatea este pe piata de mai bine de jumatate de an, nu a fost niciun cumparator cu adevarat interesat, existand doar tatonari.
„Cladirea necesita reparatii importante si din cate am putut observa la cei care s-au interesat, acestia doresc active care sa produca venituri imediat”, spune Tocut.
Aceasta opinie este impartasita si de Marinescu, care adauga ca in prezent sunt trei categorii de produse scoase pe piata: hotelurile din orase, cele din zone montane si de pe litoral si o a treia categorie, reprezentata de unitatile de cazare din zone balneo-climaterice.
„Hotelurile din orase sunt inca prea scumpe, cele din zone montane si de pe litoral au preturi relativ bune, dar piata nu prea exista, iar cele din zonele balneo, desi au preturi mici si exista piata, sunt intr-o stare avansata de degradare si sunt neinteresante pentru ca necesita investitii”, explica Marinescu.
Marinescu mai spune ca exista cumparatori, insa acestia fac parte din categoria „vanatorilor”, care cauta proprietati „trofeu” – foarte bune, la preturi foarte mici.
Printre unitatile de cazare scoase la vanzare se numara hotelul Silva din statiunea Busteni, detinut de Carpatours. Unitatea a fost scoasa la vanzare, pentru 5,5 milioane de euro.
De asemenea societatile Mamaia SA, Litoral SA si Neptun-Olimp SA, unde Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) este actionar, au scos la vanzare, in luna noiembrie, active din patrimoniu la preturi de pornire care insumeaza 7.487.414 euro.
In cadrul licitatiilor organizate de minister au aparut si tranzactii. Vega Company a cumparat complexul turistic „Faleza Galati” cu 2,6 mil.euro, in luna noiembrie.
O alta unitate de cazare scoasa la vanzare este hotelul Scandinavia din statiunea Mamaia, care este executat silit. Pretul de pornire este de 8 milioane de lei inclusiv TVA. Prima licitatie pentru hotel a avut loc pe 12 noiembrie, insa nu s-a prezentat niciun cumparator.