Happy Tour a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de circa 51 milioane de euro, in scadere cu circa 5,5% fata de estimarile din timpul anului.
Si Paralela 45 a realizat afaceri din turism (compania are si activitati imobiliare – n.r.) in scadere fata de estimarile din cursul lui 2008, cu aproximativ 4%, pana la valoarea de 52 milioane euro.
Eximtur, detinatorul locului 3 in 2008, va ocupa si in 2009 aceeasi pozitie, intrucat afacerile vor stagna, la peste 40 milioane euro, dupa estimarile lui Radu Morariu, directorul general al agentiei.
Nicolae Demetriade, fondatorul Happy Tour, care a vandut firma la finalul anului 2007 catre fondul de investitii GED si a parasit functia de director general in septembrie 2008, a declarat anterior, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro ca „indiferent de rezultatele de acum, ele nu pot fi asociate cu plecarea mea de la agentie”.
In conditiile actuale economice, si industria turismului din Romania va fi afectata anul acesta. Toate agentiile vor inregistra cresteri mici, stagnari sau scaderi. Unele agentii chiar se vor lupta sa evite falimentul.
Ce va urma in 2009
„In ceea ce priveste 2009, parerile sunt impartite, optimistii spun ca se poate si mai rau, iar pesimistii ca mai rau de atat nu se poate. Personal mizez pe o crestere usoara a afacerilor, aceasta este ambitia noastra”, a declarat Gabriel Ionescu, actualul director al Happy Tour.
In schimb, Paralela 45 se asteapta anul acesta la o scadere cu cel putin 10% a cifrei de afaceri, intrucat oamenii vor continua sa calatoreasca, insa vor alege destinatii mai apropiate, mai accesibile ca pret si isi vor reduce bugetele de calatorie.
„Intr-o economie impredictibila, nimeni nu stie ce se va intampla. Eu mizez pe o scadere a cifrei noastre de afaceri, cu cel putin 10%”, a declarat Alin Burcea, directorul agentiei Paralela 45.
Astfel, daca estimarile pentru 2009 se vor mentine pana la finalul anului, Happy Tour ar urma sa redevina lider de piata, insa evolutia pe intreg anul este dificil de prognozat, intrucat industria turismului atat din Romania, cat si la nivel global, a intrat intr-o perioada incerta.
In 2007, Happy Tour a fost lider de piata, cu afaceri de peste 45 milioane de euro, pe locul 2 s-a clasat Paralela 45 cu circa 39 milioane de euro, iar pozitia a treia a fost detinuta tot de Eximtur, cu afaceri de peste 35 milioane de euro.
Conform unor estimari anterioare, piata agentiilor de turism din Romania urma sa creasca in 2008 cu 20%, pana la valoarea de 800 mil. euro.