„Nu vad de ce Romania trebuie sa scada preturile, in conditiile in care turistii vin in numar foarte mare pe litoral. Parerea mea este ca bulgarii practica preturi de dumping”, a declarat, pentru NewsIn, ministrul pentru IMM-uri, Comert, Turism si Profesii Liberale, Ovidiu Silaghi.
Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, crede insa ca nu poate fi vorba de dumping ci mai degraba de o campanie de promovare.
„Nu au scazut tarifele. Sunt doar cateva cazuri singulare, de hoteluri care, in cautarea turistilor, au redus tarifele. Daca ar fi avut turisti suficienti, nu ar fi scazut tarifele”, a declarat, pentru DailyBusiness, Dragos Anastasiu.
Agentiile de turism au primit aceleasi tarife de la bulgari, ca si pana acum, nefiind vorba de nicio scadere, a mai spus Anastasiu. „Ceea ce spun bulgarii nu are nicio legatura cu realitatea”, a adaugat presedintele ANAT.
Reactia vehementa a autoritatilor din turism vine dupa ce, in urma cu o saptamana, secretarul de stat pentru turism din Bulgaria, Aneliya Krushkova, a anuntat ca hotelierii de pe litoralul bulgaresc au redus cu pana la 50% tarifele la cazare.
Potrivit oficialului de la Sofia, tot mai multi bulgari prefera sa-si petreaca vacantele in strainatate, iar turistii straini sunt principalii vizati de serviciile hoteliere de pe litoralul bulgaresc.
„Totul se refera la publicitate si aici bulgarii stau mai bine decat noi. In timp ce autoritatile romane dau milioane de euro pe spoturi TV si campanii care nu ajung niciodata la client, bulgarii au ales o solutie mai ieftina. Prin intermediul agentiilor de turism, au vandut publicitate nesperat, si nu pe banii lor”, considera analistul economic Cristian Dinulescu.
„I-a ajutat foarte mult si mass-media romaneasca, tot pe gratis, care tot timpul a vorbit de cat de bine e in Bulgaria si cat de rau este pe litoralul romanesc. Acum, pot sa aiba orice tarife, trendul e format, iar declaratii de acest gen (cea a secretarului de stat pentru turism din Bulgaria – n.r.) nu vin decat sa le aduca beneficii, chiar daca nu respecta intru totul realitatea”, a mai spus Dinulescu.
Tarifele pe litoralul romanesc nu vor scadea
In mod paradoxal, desi statisticile arata ca numarul turistilor romani care merg in Bulgaria este intr-o continua crestere, in dauna turismului romanesc, Ministerul Turismului recomanda hotelierilor romani sa nu reduca tarifele pe litoral atat timp cat gradul de ocupare este mare.
„E o politica economica sanatoasa si normala. Atata timp cat ai cerere, mentii oferta. Bulgarii se afla acum pe o panta descendenta in ceea ce priveste numarul de turisti. Au fost pe val cativa ani, iar acum incep sa decada. Este un fenomen ciclic perfect normal”, a mai declarat Anastasiu.
Avantajele sistemului all-inclusive
Bulgaria a devenit una dintre primele trei destinatii turistice preferate de europeni, impreuna cu Grecia si Tunisia. Pentru aceasta vara, agentiile de turism se asteapta la o crestere cu 12% a numarului de turisti straini ce vor prefera Bulgaria ca destinatie de vacanta, iar 60% dintre acestia vor veni din statele membre ale Uniunii Europene.
Cel mai mare atuu al Bulgariei, in razboiul ofertelor cu hotelierii romani, il reprezinta sistemul all-inclusive, potrivit specialistilor in domeniu.
„Preturi normale, mancare si bautura la discretie. In plus, au servicii de calitate. In rest, totul se reduce la cum iti vinzi pachetele turistice. Si aici bulgarii au inteles ca sistemul all-inclusive este cel mai important atuu, cel putin pentru turisti din tari ca Romania”, a declarat analistul economic Cristian Dinulescu.
Operatorii din turism sustin ca avantajul Bulgariei este unul pe termen scurt.
„Lucrurile se vor schimba, si chiar s-au schimbat, chiar din acest an. Pe litoralul romanesc gasesti oferte turistice de calitate, nu in sistem all-inclusive, dar cu tot pachetul de servicii necesar unui sejur de calitate. Odata ce hotelierii vor introduce si la noi acest sistem, situatia se va schimba foarte mult”, a precizat Dragos Anastasiu.
In ultima saptamana, pe intreg litoralul romanesc au fost peste 80.000 de turisti, un record pentru acest sezon estival. Cei mai multi au ales Costinestiul – 18.370 turisti si Mamaia, cu 16.377 turisti. Au urmat, in ordine, Eforie cu 14.456 turisti, si celelalte statiuni, cu cifre ceva mai modeste.
„Este un an cum nu a mai avut demult litoralul romanesc”, a declarat Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).