In majoritatea celor 26 de piete analizate, tarifele medii de cazare au coborat, exceptie facand 7 tari. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate in Malta si Germania, de peste 10%.
Hotelierii romani au declarat ca in acest an nu mai anticipeaza noi reduceri de tarife, avand in vedere ca piata a ajuns la un punct minim in 2010.
In timp ce tarifele au scazut, gradul de ocupare al hotelurilor au crescut pe majoritatea pietelor. In Romania, gradul de ocupare a urcat cu peste 8%. Cele mai mari cresteri au fost in Estonia, peste 15%, Turcia cu peste 12%, iar Austria, Rusia si Republica Ceha au avut fiecare cresteri de peste 10%.
Scaderi ale gradelor de ocupare au fost inregistrate doar in Norvegia, Grecia si Islanda.
De asemenea, sosirile turistilor straini au crescut aproape in toata Europa. In Romania, cresterea inregistrata pana in toamna lui 2010 a fost de 5%, insa numarul innoptarilor strainilor a crescut doar cu 3,5%
Islanda, Croatia si Irlanda au fost singurele piete cu scaderi ale numarului de sosiri ale turistilor straini, in timp ce Austria si Serbia au inregistrat scaderi ale numarului de innoptari.
Numarul turistilor japonezi si americani care au vizitat Romania in 2010 a inregistrat cele mai mari cresteri in timp ce numarul turistilor din Franta si Rusia care au venit in Romania a fost in scadere.
Datele din studiu arata o crestere mai dinamica a sosirilor vizitatorilor straini in Europa pana la finalul anului trecut, cand vremea s-a inrautatit si a afectat acest sector. Totusi, situatia economica generala a continentului arata ca exista riscuri pentru o incetinire a ritmului de crestere al turismului in 2011, in special care urmare a datoriilor mari ale unor tari, se arata in studiul ETC.
Ca medie, gradul de ocupare al hotelurilor europene a crescut cu 5,5% pana in noiembrie 2010. Pentru 2011 se estimeaza ca numarul turistilor straini care vor vizita destinatii europene va creste cu 3%, in timp ce in 2012 numarul acestora va urca cu 4%.
Daca industria hoteliera incepe sa isi revina, liniile aeriene sunt in continuare afectate de pretul combustibilului.
La inceputul lunii martie, Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) a micsorat estimarile de profit ale jucatorilor din domeniu de la 9,1 miliarde dolari, la 8,6 miliarde dolari. Un profit de 8,6 miliarde dolari reprezinta o scadere de 46% fata de nivelul inregistrat de industrie in 2010.
Estimarile IATA legate de nivelul profitului au fost revizuite dupa ce evenimentele din Orientul Mijlociu a dus pretul barilului de petrol la 100 de dolari.
IATA estimeaza ca pretul petrolului va fi mai mare cu 20% in acest an, fata de 2010, ceea ce va creste nota de plata a industriei cu 10 miliarde dolari, pana la 166 mld. dolari.
Liniile aeriene au anuntat insa o crestere a capacitatii de zbor cu 6% in acest an, in timp ce asteptarile acestora arata o crestere a cererii de 5,7% in 2011.
Liniile aeriene europene vor inregistra in 2011 un profit de 500 milioane dolari, mult peste estimarile anterioare de 100 milioane dolari, dar sub nivelul inregistrat in 2010, de 1,4 miliarde dolari.