Spre exemplu, Bucurestiul atrage mult mai multi
turisti straini decat Sofia. Potrivit datelor din raportul BCR, in Capitala
Romaniei strainii petrec peste 2 milioane de nopti, in timp ce in Sofia petrec doar
circa 800.000.
Litoralul in schimb inclina balanta in favoarea
Bulgariei, care inregistreaza aproape 7 milioane de innoptari ale turistilor
straini, fata de aproape 260.000 in Romania.
In ceea ce priveste statiunile montane, diferentele
intre Romania si Bulgaria nu sunt atat de mare. Romania inregistreaza 230.000 de
innoptari ale strainilor, iar Bulgaria 280.000.
Alte destinatii turistice din Bulgaria atrag peste
2,5 milioane de innoptari ale strainilor, fata de sub 500.000 de innoptari in Romania.
In perioada 2006-2010, incasarile din turism pe cap
de locuitor din Bulgaria au fost de 7 ori mai mari decat in Romania.
Ce anume face diferenta intre Romania si Bulgaria?
Potrivit studiului BCR, Bulgaria a avut avantajului unei privatizari in domeniu
inaintea Romania si are o mai buna atractie a fondurilor europene. De asemenea,
promovarea Bulgariei a fost mai activa.
„Desi are unul dintre cele
mai ridicate potentiale din turism din regiune (peisaje naturale si
biodiversitate), Romania atrage destul de greu turisti straini care sunt dispusi
sa cheltuiasca, in medie, de 12 ori mai mult decat cei autohtoni“, a declarat
Lucian Anghel, economistul sef al BCR cu ocazia lansarii Raportului pe Turism.
Mai
multe investitii straine directe vor contribui la imbunatatirea serviciilor si vor pune bazele
pentru cresterea numarului de turisti straini precum si a duratei sejururilor
petrecute in Romania. Investitiile organice alaturi de patrunderea capitalului
strain in turism ar putea genera fluxuri aditionale de 1-1,5 miliarde euro in
balanta turismului in 2016, se arata in raport.
Infrastructura
de transport rutier mai buna, acces mai usor la atractiile turistice locale – pentru
aducerea infrastructurii rutiere aproape de standardele europene trebuie
dezvoltata acoperirea si calitatea sa; transportul pe sosea este dominant
atunci cand se calatoreste dintr-un loc in altul.
„Educatia angajatilor este
un activ important in cadrul serviciilor de turism. Educatia primara are o
pondere importanta in cadrul fortei de munca din turism in Romania, cu un
posibil impact negativ asupra calitatii serviciilor si a conditiilor de calatorie
a turistilor straini“, a adaugat Lucian Anghel.
Campaniile
publicitare mai bune pot asigura o pozitie mai inalta a Romaniei pe harta
turismului international. Promovarea imaginii Romaniei in strainatate a inceput
sa dea roade iar sosirile turistilor straini au crescut cu 11% in primele sapte
luni ale acestui an, in timp ce fluxurile brute din balanta turismului au
avansat cu 16% in aceeasi perioada, se mai arata in raport.