„Sunt oameni care intra in concediu si se gandesc ca au timp trei saptamani sa gaseasca ceva. Romanii, in general, nu isi planificau vacantele cu foarte mult din inainte, dar anul acesta au asteptat mai mult ca niciodata last-minute-urile”, a declarat Mioara Gheorghe.
Aceasta a spus ca nu se asteapta ca numarul turistilor romani in strainatate sa scada in aceasta vara comparativ cu 2009.
Posibilitatile financiare ale romanilor s-au redus, dar acelasi lucru s-a intamplat si cu preturile pachetele turistice, ceea ce ar explica, in parte, faptul ca turistii nu au renuntat la concediile in strainatate.
Astfel, daca in urma cu un an, pretul mediu pe un pachet era de 800 de euro, vara aceasta a ajuns la 400-600 de euro, a mai spus directorul operational Happy Tour.
Cea mai cautata destinatie din acest an a fost Turcia. Cererea pentru Grecia a scazut fata de anul trecut, dar destinatiile din Spania si Croatia au inregistrat un avans fata de 2009.
Cei care obisnuiau sa se bucure de 2-3 sejururi in perioada verii au fost mai cumpatati anul acesta. Au mers intr-un singur sejur si au compensat cu unul-doua city-break-uri.
La fel ca si in cazul sejururilor, si pe segmentul city-break-urilor cele mai vandute pachete au fost cele ieftine. Astfel, Praga si Viena au fost cele mai solicitate destinatii, alaturi de Amsterdam.
„Numarul vacantelor scumpe vandute este mai mic decat anul trecut. Am vandut putine destinatii exotice, croaziere si circuite”, a mai spus Gheorghe.
Tendinta de a cumpara pachete turistice last-minute se va mentine si in continuare, inclusiv pentru perioada Craciunului si a Revelionului.
„Cererea pentru aceasta perioada va fi modesta. Estimam ca vom vinde mai putine pachetele de schi decat in 2009, iar cele mai multe cereri vor veni pentru sfarsitul lui ianuarie, cand se ieftinesc”, a spus Gheorghe.
Daca segmentul vacantelor (leisure) mai are de asteptat pana sa inceapa sa revina la nivelul din 2007-2008, segmentul corporate (business) a inceput deja acesta proces.
„Companiile au luat masuri de reducere a costurilor inca din 2009 si au reusit sa pastreze un echilibru, chiar daca pe noi, ca agentie, ne-a afectat. Acum insa, dupa ce in primele sase luni companiile cu care lucram au inregistrat o crestere medie de 5%, bugetele de calatorii au inceput sa creasca usor-usor „, a mai spus Mioara Gheorghe.
Aproximativ 80% din clientii Happy Tour sunt companii.
In 2009, afacerile Happy Tour au insumat 1,21 milioane de lei, cu 35% mai putin decat in 2008, iar profitul s-a diminuat drastic, cu peste 85% pana la 1,2 milioane de lei, potrivit datelor de la Registrul Comertului.
Principalii concurenti ai Happy Tour sunt Eximtur, Marshal si Paralela 45.