El a precizat ca numarul turistilor straini care vin la munte va stagna sezonul acesta.
Pe de alta parte, numarul turistilor romani care vor alege o vacanta la munte in Romania va creste cu 5-10%, fata de sezonul de iarna trecut. Totusi, nici turistii romani nu aleg muntele din Romania neaparat pentru schi, ci pentru ca prefera sa stea in tara de sarbatori.
Turistul roman care vrea un sejur (6-7 nopti-n.r.) la munte pentru schi prefera sa se duca in tari ca Austria, nordul Italiei, Franta, Bulgaria, poate chiar Slovenia, in schimb daca are la dispozitie doar un weekend, turistul va ramana in tara in ciuda calitatii mai slabe a partiilor, a mai spus Badulescu.
Cererea solida mentine preturile mari
In continuare, cererea pentru pachete turistice interne in Romania este mare, fapt care determina costul ridicat al unei vacante in tara. In Romania inca nu sunt foarte multe hoteluri, in comparatie cu Austria, iar oferta este mai mica decat cererea, de aceea hotelierii isi permit sa mareasca preturile, sustine Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
„In cazul in care pachetele turistice din Romania in perioada sarbatorilor nu s-ar vinde, preturile cu siguranta ar fi fost mai mici decat in afara, insa atata timp cat exista cerere preturile vor fi ridicate”, a mai precizat Vasilescu.
„Romanilor le este foarte greu sa plece in numar mare, daca tinem cont ca formeaza de obicei grupuri de 20-25 de oameni, asa ca prefera sa ramana in tara, fiind un obicei sa stea acasa de sarbatori. De altfel, in nicio tara nu se sarbatoreste cu atata fast revelionul, ca la noi”, a mai spus Vasilescu.
„Revelionul este o sarbatoare pe care romanii vor sa o sarbatoreasca in Romania, deoarece in alte tari aceasta petrecere este anosta. Un exemplu este Elvetia, cand ziua de 1 ianuarie este lucratoare”, a spus Nicolae Demetriade, directorul agentiei de turism Happy Tour.
De asemenea, dupa sarbatorile de iarna gradul de ocupare al hotelurilor din Romania este mai redus, fapt care genereaza cresteri de preturi in perioada in care turistii petrec cel mai mult timp in vacanta.
„De obicei pentru romani nu conteaza preturile, atata timp cat sunt in trend. Poate fi vorba si de o doza de snobism”, a conchis Vasilescu.