La 33 de ani, Pandel este unicul actionar al agentiei Christian Tour, aflata in topul primelor 20 agentii de turism. Compania este prezenta pe piata din Romania din 1997 si a inregistrat anul trecut afaceri de 12 milioane euro. Anul acesta vizeaza o usoara crestere, de 8-16%, pana la 13-14 milioane euro.
DailyBusiness.ro: Cate agentii aveti in prezent deschise?
Cristian Pandel: Avem 10 agentii proprii sub brand-ul Christian Tour. Dorim sa deschidem si in franciza, insa nu stiu sigur daca anul acesta sau anul viitor. Avand in vedere evolutia pietei, poate vom amana cu un an acest pas.
DB: In conditiile economice actuale, exista cerere mare pentru deschidere in franciza?
CP: Sunt foarte multe cereri pentru francizare, insa ma gandesc ca atunci cand oferi franciza, brand-ul tebuie sa fie foarte bine pregatit, consolidat.
DB: In ce sens trebuie sa fie foarte bine pregatit?
CP: Trebuie sa ai un manual de franciza, un standard. Noi am fost in crestere toti anii acestia si de-abia de acum ne consolidam. Suntem pregatiti pentru francizare, insa am zis sa mai asteptam pana in toamna, cand eu consider ca aproape jumatate din companiile de turism mici si mijlocii vor da faliment. Asa ca vrem sa vedem mai intai cum se aseaza piata si dupa aceea ne vom face o strategie.
[quote]E un an atipic, se vinde practic pe ultima suta de metri[quote]
DB: Cand vedeti apogeul crizei pe piata de turism locala?
CP: Cu siguranta, la iarna. Acum mai exista rulaj pentru toate agentiile, pentru ca suntem in sezon. In fiecare saptamana primim cate o notificare de la o firma care are datorii si intra in faliment. Vor fi foarte multe disparitii. Cred ca brandul nostru va prinde mai multa forta in urmatoarea perioada.
DB: Cat ati pierdut pana in prezent din falimentul agentiilor mai mici cu care lucrati?
CP: Singura pierdere, si a fost o lectie pentru noi, a fost cu New Travel (detalii intr-o stire DailyBusiness.ro – n.r.). In rest, nu am mai avut de recuperat datorii.
Piata de turism a scazut foarte mult anul acesta, s-a asezat mai bine topul, sunt alti jucatori pe piata care au crescut, altii au scazut, depinde si de curajul fiecaruia si de adaptare. Pana la criza le-a mers bine tuturor, chiar si celor mici le mergea bine din inertie, pentru ca piata era pe un trend ascendent. Acum trebuie sa fii un jucator activ, pentru ca nu vei putea face fata altfel.
DB: Ce segment a scazut cel mai mult de la inceputul anului?
CP: Cel mai mult a scazut turismul corporate, urmat de piata de ticketing, cu un procent de circa 30%. La vacante exista o scadere a valorilor pachetelor pentru ca sunt foarte multe oferte speciale si last minute-uri, desi numarul turistilor este in crestere. E un an atipic, se vinde practic pe ultima suta de metri. Valoarea pachetelor scade pentru ca s-au facut discount-uri in lant, de la hotel, la companie aeriana. Cred ca 2009 a fost ultimul an al reducerilor mari.
DB: Care a fost cea mai mare reducere la un pachet turistic?
CP: Toata piata cunoaste reducerea „platesti pentru o persoana si merg doua in vacanta”, practic e o reducere de 50%, insa numai la pachete de autocar, nu si pe cele de avion. Pentru anul urmator avem in plan ca pachetele achizitionate prin earlybooking sa aiba acelasi pret cu cele cumparate last-minute, in sensul in care trebuie sa-i protejam pe cei care achitioneaza pachete turistice din timp. Avantajele la early-booking vor fi: loc in fata in autocar, camerele cele mai bune, cu vedere buna.
DB: Ati inregistrat profit pe primele 6 luni ale acestui an?
CP: Da. Am inregistrat profit, insa nu unul foarte mare, cu siguranta mai mic decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. In afara de anul trecut, ani de zile, in iunie inchideam pe pierdere si in decembrie pe profit.
DB: Carui lucru se datoreaza faptului ca sunteti pe profit in primele 6 luni?
CP: Christian Tour a luat foarta multa cota de piata. Planul pentru 2009 a fost sa muncim mult pentru cota de piata, adica sa atragem mai multi clienti.
DB: Mizati si pe faptul ca mai multe agentii isi vor inchide activitatea, prin urmare veti absorbi clientii lor?
CP: Ma bazez pe acest lucru. Jucatori mari nu cred ca vor falimenta, dar companiile mici care nu faceau turism pe termen lung vor disparea, iar brand-urile consacrate si agentiile vechi vor avea succes.
DB: Se mai cauta personal in industria HoReCa?
CP: Au avut loc foarte multe concedieri. Christian Tour nu a facut nicio concediere pana in prezent, probabil ca o sa avem o prima discutie la 1 octombrie pe aceasta tema. Momentan ne gandim la o strategie buna pentru iarna si 2010 si daca situatia financiara va merge bine, nu cred ca vom apela la concedieri.
DB: Mai sunt doritori pentru job-uri in aceasta industrie?
CP: Foarte multi. Pe langa cei disponibilizati din aceasta industrie, mai sunt si absolventii promotiilor de anul acesta care se bat pe joburi in industrie.
[quote]Pentru un business in turism, ideal este sa ai un circuit inchis, adica firma ta de transport, cazarea ta, agentia ta de turism[/quote]
[DB: Pe ce sector ati identificat cea mai mare scadere a numarului de angajati?
CP: Cred ca pe agentii de turism si pe hotelier. Scaderea cea mai mare se va vedea in toamna-iarna, pentru ca asa cum am spus suntem inca in sezon, este momentul in care fiecare agentie vinde cate ceva. In momentul in care in iarna nu o sa se mai vanda o sa fie mai multe concedieri.
In Romania, restaurantele sunt una din afacerile care merg bine Eu am si restaurant si cafenea (Cartel Cafe din Capitala – n.r.) si de aceea imi pot da seama.
DB: Intentionati sa va extindeti si pe partea hoteliera. Cum mai merge acest plan?
CP: Vrem sa deschidem in zona Rasnov-Bran un complex hotelier si probabil in Valea Prahovei. Acum suntem in faza de proiectare pentru Rasnov-Bran si cred ca in circa 3 ani complexul va fi functional.
DB: Credeti ca agentiile de turism care au investitii si pe partea hoteliera rezista mai bine in fata crizei?
CP: Ideal este sa ai un cerc inchis, adica sa ai transportul tau, agentia de turism si cazarea ta. Daca le ai pe toate, mergi foarte bine. Insa daca sunt realizate pe credite si business-ul nu mai merge asa de bine, toate iti aduc probeleme. Noi momentan avem propria baza de transport atat pe intern cat si pe extern, iar urmatorul pas sunt hotelurile.
DB: Ce investitii ar necesita aceste proiecte?
CP: Va fi un proiect in etape, insa nu va pot spune costurile exacte pana cand nu vom avea proiectul finalizat.
DB: Vorbim de ordinul milioanelor de euro?
CP: Probabil, insa vom cauta finantare. Business-ul se face cu o banca in fata sau cu un finantator.
DB: Credeti ca in perioada aceasta veti obtine finantare?
CP: Din moment ce este o companie stabila, pe profit si cu un rulaj foarte mare, sunt sigur ca vom obtine.
DB: Ce pasiuni aveti?
CP: Iubesc turismul, pacat ca acum trebuie sa stau mai mult la birou sa aranjez concediile celorlalti. Cand am intrat in 1997 pe piata de turism, eram ghid montan si student la Drept. Am investit prima data 300 de dolari, intr-un subsol pe Kogalniceanu. Christian Tour a inceput sa faca business cu adevarat prin anul 2000.