Elena Udrea, ministrul turismului (foto), spune ca dezvoltarea vacantelor interne poate fi si primul pas pentru o crestere a turismului romanesc si chiar pentru o imbunatatire a infrastructurii din domeniu.
„Ne dorim ca traficul de turisti sa creasca odata cu legea tichetelor de vacanta, operatorii de transport sa poata sa incaseze mai mult si sa reinvesteasca acesti bani in turism”, a declarat Udrea.
„E nevoie de aceste tichete, cu atat mai mult in aceasta perioada economica. Pana acum s-au vandut in jur de 20.000 de tichete de vacanta „, a mai spus Udrea.
Aplicarea strategiei nu merge insa atat de simplu cum ar dori autoritatile.
„Aceasta lege nu poate sa aiba succes decat daca exista intr-adevar un parteneriat intre toti cei care creeaza produsul turistic din Romania”, a declarat Dragos Anastasiu, prim vicepresedinte ANAT.
O parte din agentiile de turism sunt nemultumite de legea tichetelor de vacanta deoarece acestora li s-au impus sa practice un comision fix, de 10%, ele nefiind „motivate” sa participe la acest program.
„In prezent, touroperatorii lucreaza cu un comision mediu de 15% pe turism intern, care este impartiti cu agentii revanzatori. Acestia din urma trebuie sa-si plateasca promovarea, chiriile, agentii. In final touroperatorii raman cu maxim 2%, iar revanzatorii cu maxim 0,2%” a mai spus Anastasiu.
Turismul intern ar putea creste anul acesta cu 15% fata de 2008, cand au fost inregistrati circa 4-5 mil. turisti, in cazul in care tichetele de vacanta vor putea fi utilizate la randament maxim, estimeaza reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45, considera ca tichetele de vacanta sunt doar una din numeroasele solutii pentru „salvarea” turismului din tara.
„In primul rand ar trebui sa nu mai fie criza economica, pentru ca turismul din tara sa se dezvolte. Daca e criza, nici romanii nu pleaca in concediu, nici strainii nu vin”, a spus el.
Atragerea turistilor straini reprezinta un alt segment care ar putea genera o crestere pe termen mediu si lung a turismului romanesc. „Am certitudinea ca nu vom reusi sa extindem sezonul de pe litoral decat prin incoming (sosirile turistilor straini), pentru ca acestia nu vor plaja, ci vor sa viziteze. Ei sunt cei care umplu Bulgaria din aprilie si pana in octombrie”, a spus Dragos Anastasiu, general manager Touring Eurolines si vicepresedinte ANAT.
Si pentru Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45, incomingul poate fi o solutie pentru dezvoltarea turismului din tara, insa acesta crede ca mai intai ar trebui rezolvate problemele interne ale turismului.
„Ar trebui sa rezolvam punctual fiecare domeniu in parte. Litoralul sa aiba hoteluri incalzite, piscine acoperite, montanul trebuie sa-si rezolve problema partiilor de schi si sa vedem ce facem cu societatile balneo. Dintre acestea, majoritatea nu s-au mai modernizat de zeci de ani”, a spus acesta.
E posibila o extindere a sezonului turistic pe litoral?
„Putem extinde sezonul daca exista intelegere din partea hotelierilor. Prin actiunile pe care le-am sustinut in afara sezonului, de 1 Mai si de Pasti, s-a vazut ca exista potential, insa imediat dupa aceste evenimente, majoritatea hotelierilor au inchis”, a declarat Elena Udrea.
Aceasta a precizat ca tinta de a aduce turismul la 6,7% din produsul intern brut (PIB) pana in 2013 este una reala, tinand cont de semnalele din prezent.
Ministrul turismului se asteapta la o redresare in domeniu, in ciuda infrastructurii deficitare.
„Speram ca turismul romanesc sa-si revina. Romania nu poate astepta 20 de ani sa se construiasca autostrazile, iar in timpul acesta tara sa fie inchisa ca destinatie turistica. Dimpotriva, se poate face turism si in acest moment, mult mai bine decat s-a facut pana acum, folosind acceasi infrastructura de transporturi”.
Elena Udrea, din postura de ministru, mai are o doleanta: „Ne-am putea descurca bine, important e ca turismul sa revina o preocupare pentru cei care sunt pusi sa gestioneze acest domeniu”.