Tarom a reusit
anul trecut sa isi creasca veniturile totala cu circa 15% pana la 1,28 mld. lei,
iar numarul de pasageri a urcat cu 23,4%, pana la 2,19 milioane persoane.
Cifra de afaceri
neta a companiei a urcat cu 13% pana la peste 918 mil. lei.
Rezultatele
companiei au fost puternic afectate de cresterea cheltuielilor si scaderea
puterii de cumparare.
Ce factori au dus
la adancirea pierderilor?
Inchiderea exercitiului financiar 2010 s-a soldat
cu o majorare cu 29% a cheltuielilor cu combustibilul, impactul
acestor costuri asupra rezultatelor financiare de anul trecut fiind de 19
milioane euro. Eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda in
aprilie 2010 a avut un impact financiar de 4,87 milioane EUR asupra companiei
Tarom.
Un alt factor care a condus la rezultatul financiar actual a fost
reprezentat de devalorizarea monedelor
leu si euro in raport cu dolarul. Pe rutele intraeuropene, toti operatorii de
transport aerian au raportat pierderi in 2010, cauzate de cresterea pretului
petrolului si de numeroasele taxe impuse companiilor aeriene de catre guvernele
mai multor tari europene.
In Romania,
climatul economic actual a influentat puternic piata transportului aerian, prin
scaderea puterii de cumparare.
Toate aceste
date indica un context economic dificil, in care scaderea drastica a puterii de
cumparare a pasagerilor a condus la orientarea acestora spre segmentul
low-cost. Pe de alta parte, restrangerea activitatii multor firme care a condus
la un trafic de business redus, problemele financiare ale companiilor, un
sistem bancar afectat de criza, taxele ridicate percepute de aeroporturi,
pretul petrolului aflat in continua crestere, sunt alte cauze care au condus la
rezultatul negativ al companiei de transport aerian.
Oficialii companiei se mandresc insa ca Tarom nu are restante la
bugetul de stat, iar angajamentele pe termen lung, de natura creditelor externe,
au scazut in lei cu 42% fata de 2009.
Oficialii
companiei au precizat ca per total nivelul pietei de aviatie in Romania a
crescut cu 9,45%. In anul 2010. Tarom a
transportat un numar total de 2.191.317 pasageri, din care 1.465.064 de
pasageri pe cursele regulate externe, 578.195 de pasageri pe cursele regulate
interne si 148.058 de pasageri pe cursele de tip charter.
Aceasta crestere
cu 23,6% a numarului de pasageri Tarom in 2010 fata de 2009 a fost obtinuta pe
fondul unei cresteri de numai o cifra (9,6%) a numarului total de curse
efectuate, de la 16.067 de curse in 2009 la 17.614 de curse in 2010.
Cresterea
numarului de pasageri transportati a dus pentru prima oara la cresterea cotei
de piata detinute de companie, de la 19,7% in 2009 la 22,4% in 2010, Tarom reusind
astfel sa-si consolideze pozitia de lider pe piata, in ciuda mediului puternic
concurential in care si-a desfasurat activitatea.
Gradul de incarcare a
curselor Tarom inregistrat in 2010 a fost de 62%, cu 6 puncte procentuale mai
mult decat in 2009, luna august 2010 fiind cea mai buna luna din ultimul
deceniu din punct de vedere al numarului de pasageri transportati: s-au inregistrat
234.066 pasageri.
„Pentru a ne mentine pasagerii am fost obligati
sa ne adaptam preturile la conditiile de piata
si la puterea de cumparare a acestora, fara insa sa renuntam la
calitatea ridicata a serviciilor pe care le oferim. Pe de alta parte, am facut
acest lucru in conditiile in care costurile de operare au crescut foarte mult
din cauza cresterii pretului petrolului, insa obiectivul nostru, acela de a ne
mentine pasagerii si de a-i fideliza, a fost atins. Anul acesta ne propunem sa
aplicam masuri mai drastice de reducere
a cheltuielilor si de crestere a veniturilor”, a spus Gabriela Bordea,
directorul general al Tarom.
„Veniturile prognozate nu s-au realizat din cauza
mentinerii unui nivel scazut la tarife, pe care a trebuit sa le adaptam la
posibilitatea de cumparare a pasagerilor. Marea provocare o reprezinta anul
acesta, pentru noi, sa reusim sa ajungem la o structura a costurilor, astfel
incat sa acoperim cheltuielile specifice actualelor conditii de piata”, a adaugat Gabriela Bordea.
La nivel global, conform raportului furnizat
recent de IATA in cadrul Summit-ului Anual International al Transportatorilor
Aerieni, care a avut loc in perioada 5-7 iunie 2011 la Singapore,
profitabilitatea pietei de aviatie este estimata la 8,9 mld. dolari la nivel
global in 2010, singura exceptie fiind reprezentata de Europa, care a raportat pierderi de 1,3 mld.
dolari. Conform aceluiasi raport, industria este in continuare amenintata de
cresterea pretului petrolului si de numeroasele tipuri de taxe introduse de
guvernele europene, fapt care a condus la rezultate negative pentru toti
operatorii de transport aerian pe rute intra-europene.