„Eram cu sotia si fetita, primul lucru pe care l-am facut a fost sa ii spunem gazdei sa faca curat in camera si sa schimbe cearsafurile, era groaznic locul. La 80 de lei pe noapte nu te astepti la foarte mult, dar curatenia nu are nicio legatura cu o facilitate suplimentare, tine doar de bun simt”, povesteste Marian, pentru DailyBusiness.ro.
„Este ultima oara cand mai merg la noi. Am prieteni de familie care merg de 4 ani la bulgari si nu s-au plans niciodata de nimic. In timp ce eu stau si inghit asa ceva pe banii mei”, mai spune Marian.
Marian nu este singurul turist roman care se plange de lipsa de curatenie din unitatile de cazare de pe plan local, forumurile sunt pline de astfel de astfel de experiente neplacute. DailyBusiness.ro a trecut in revista in jurul a 100 de posturi dintre care aproximativ jumatate erau negative. In cadrul a peste 80% din posturile negative, curatenia si lipsa amabilitatii personalului au fost principalele probleme ale turistilor.
Ca frecventa, review-urile negative nu sunt cu mult mai multe decat cele pozitive, insa interesant este ca si turistii multumiti scot in fata sub sintagma conditii bune de cazare: „curatenie, caldura, liniste”.
Acesta este cazul unui review semnat MariP, care a fost multumita de conditiile de cazare, dar a intampinat alte probleme. Turista povesteste: „Mancare buna, peisaj superb. DAR oamenii…. oamenii au pus o mare pata neagra asupra locului. Mare, MARE pacat. Din pacate patronii (care din cate am inteles sunt olandezi) nu cred ca au nici cea mai vaga idee despre cum inteleg cei alesi de ei (ca sa le conduca afacerea aici), ce inseamna turism, relatie furnizor de servicii-client”.
Majoritatea cronicilor negative vorbesc despre lipsa curateniei din anumite unitati: „miroase ingrozitor, iti curge apa in cap toata noaptea de la bai, foto de pe site sunt vechi din 2004 si noi suntem in 2010. Baile miros, daca spui ceva, cica se rezolva imediat. Dupa o saptamina nu s-a rezolvat. FUGITI”, scrie Ciprian.
„Ce m-a deranjat teribil a fost lipsa de curatenie. O mocheta foarte murdara in camera, gunoaiele depozitate in curte chiar langa usa, mustind de muste, un miros infect in curte care-ti intorcea nasul de cum intrai, o bucatarie de vara cu mese sleioase, vesela plina de grasime (am incercat sa spal un cutit din dotare cat sa-mi tai o paine, insa lipsa si celui mai ieftin detergent de vase a facut acest lucru imposibil), incat m-am lasat pagubasa sa mai folosesc bucataria lor, am preferat sa merg la restaurantele unor hoteluri si sa-mi comand acolo ceva decat sa-mi prepar ceva la vila, in praful si panzele de paianjen din interiorul vilei„, scrie un alt turist.
Ospitalitatea se pare de asemenea ca lipseste cu desavarsire in unele locuri.
Un alt turist scrie „zona e frumoasa. dar ospitalitatea celor de la pensiune lasa de dorit. plus ca era destul de mult praf prin camera, iar gunoiul in 4 zile nu a venit nimeni sa il ridice din camera.Servirea la masa execrabila. erau niste fatuci tinerele cam tampitele. cereai ceai de fructe si iti aduceau ceai verde dar nu se oboseau sa mai incalzeasca o apa amarata sa bage un plic de fructe ti-l lasau tot pe-ala..mai incurcau preturile… mai incarcau nota”.
Problemele turistilor nu se rezuma insa la lipsa de amabilitate sau conditiile insalubre de cazare, ci se pare ca un alt trend la proprietarii de pensiuni este sa uite de turistii care au rezervat camere si sa ii lase pe drumuri.
„Cred ca nu au inteles prea bine unii sensul cuvantului rezervare. Am sunat cu o saptamana inainte sa fac rezervare, dau toate datele si mi se spune sa mai sun cu o zi inainte sa confirm. Ieri, zis si facut. Mi se raspunde ca are intr-adevar notat tot, nume, telefon, etc., dar nu mai are camere libere. Admite la telefon ca vine un grup mare, si ca a facut rezervare si peste camera pe care o rezervase pentru noi. Cand intreb „Si eu acum unde mai gasesc camera?”, mi se spune, „Ei, gasiti dvs. undeva.””, povesteste un alt turist.
Situatia nu este singulara.
„Pur si simplu n-am ajuns sa ma mai cazez acolo. Si asta dupa ce cu o zi inainte sunasem si mi se confirmase ca am camera, sa stau fara grija. Am ajuns in Constanta a doua zi dimineata si am sunat sa mai fac o confirmare, sa fie siguri ca venim. Moment in care individul de acolo imi spune ca vin degeaba, ca au dat deja camera. M-am trezit in mijlocul Constantei, cu bagaje, cu mancare, dupa un drum lung, abia asteptam sa las toate si sa merg pe plaja, cand cel de la unitatea de cazare mi-a aruncat nepasator „camera nu mai e disponibila”. Cum nu mai e? Dar rezervare ce insemna? O facusem nici cu 24 de ore inainte, puteau macar sa-mi de un telefon sa-mi spuna „ba, fraiere, nu te mai lasa in baza noastra ca ti-am dat camera”. Oribil! Si asta dupa ce cu o zi inainte imi petrecusem ore intregi sa caut, sa dau telefoane si sa ma asigur ca am unde merge, nu-mi place sa colind din poarta in poarta si sa intreb de cazare. Se pare ca suntem insa inca la acest stadiu, e probabil singura metoda care functioneaza, rezervarile, telefoanele si prezentarile pe site-uri sunt la fel de demne de incredere precum martienii verzi”, spune alt turist.
Nu toti proprietarii sunt insa nepasatori, spre exemplu unii turisti au uitat chiar de unele minusuri la cazare, ca urmare a amabilitatii gazdelor.
„Camerele sunt excesiv de mici, pretul micului dejun destul de piperat, nu au internet, telecomanda televizorului nu functiona, dusul rablagit, se cam dezmembra, muzica populara asurzitoare de pe terase iti desfata urechile vrei-nu vrei si in camere. Mi-a adus putin aminte de hotelurile comuniste. Proprietarii sunt amabili, calzi, lucru care uneori face diferenta”, scrie un turist.
Sunt insa si turisti care au fost per total multumiti, lucru ce-i drept mai rar.
„Va rog sa ma credeti ca umblu in toata tara de 30 de ani dar asa conditii la asemenea pret nu am vazut niciodata. Totul este nou, supercurat ,cu tot ce vrei , iar gazdele de un bun-simt si o delicatete extraordinare! La etaj este un fel de apartament (cu trei camere) unde un grup de trei familii cu copii pot sta perfect. Repet totul este fara gresala ca functionalitate si ca dotari. Va recomand cu drag acesta pensiune si felicitari gazdelor”, scrie Cristian Negoita.