„Primul trimestru a fost mai abrupt, iar rezultatele pentru august nu indica deloc o stabilizare. Din contra, ne ducem in jos si nu am atins inca fundul sacului. Pentru hotelurile din Bucuresti, august a fost cea mai proasta luna din ultimii 10 ani, orasul a fost gol, in mijlocul crizei rezultatele au fost chiar sub asteptarile deja pesimiste”, a spus Sebesanu.
Astfel, 7 dintre cele mai importante hoteluri de 4 si 5 stele din Bucuresti au inregistrat in august o scadere de 34% a veniturilor pe camera disponibila, de la 53 la 35,22 euro, in timp ce veniturile totale au coborat la 2 milioane euro, de la 3,07 milioane euro in august 2008.
Gradul mediu de ocupare a unitatilor a fost de 30-40%, iar cererea pe segmentul de evenimente s-a injumatatit.
„Exceptie fac nuntile. Daca pana acum luna decembrie era rezervata din septembrie, acum sunt doar 2-3 cereri ferme. Toata lumea vedea o stabilizare in toamna, insa oricum ar fi, ea nu va putea acoperi pierderile deja inregistrate pe primele 8 luni. Per total, tot scaderi vor fi si va fi critic pentru cei care nu isi vor putea sustine business-ul. Ei nu vor avea alta solutie decat sa isi inchida hotelurile sau sa le cedeze la banci”, a spus Sebesanu.
Per total, in acest an afacerile proprietarilor de hoteluri vor scadea cu 25%, targetul unitatilor fiind de a incheia pe profit operational.
„Industria turismului a intrat printre primele in criza si o sa iasa printre ultimele, are inertie foarte mare. Anul acesta media de scadere pe toate tipurile de hoteluri va fi de 25%. Hotelierii, oricate planuri de restructurare au facut, nu au putut scadea cheltuielile mari, pentru ca ar fi afectat operatiunea in structura si functionalitatea ei. Targetul lor este acum sa atinga break-even-ul operational (venituri egale cu cheltuielile, sau putin mai mari, n.r.), sa supravietuiasca, nu se mai pune problema de profit, cel putin pana la anul pe vremea asta”, a aratat Sebesanu.
In opinia lui, hotelurile independente vor avea mai mult de suferit, spre deosebire de cele afiliate brandurilor internationale.
In acest an, regiunea care va inregistra cel mai mare declin va fi Valea Prahovei, in contextul in care in ultimii ani proprietarii de hoteluri s-au bazat pe segmentul serviciilor pentru companii, care a reprezentat doar o oportunitate de moment.
„Situatia pe Valea Prahovei este tragica pentru ca in ultimii ani oferta turistica s-a adresat mai mult segmentului de corporate. Toti hotelierii au facut sali pentru conferinte, team-building-uri, asta a fost o oportunitate de moment. Acum evenimentele s-au injumatatit. Valea Prahovei va fi cred cea mai afectata zona turistica, mai mult decat litoralul, care deja avea constrangerile de sezon”, a apreciat Sebesanu.
In ceea ce priveste scaderea tarifelor, Sebesanu considera ca aceasta masura nu reprezinta o solutie, deoarece pe termen lung va duce la scaderea calitatii serviciilor.
„Consumatorul este cel mai fericit in conditiile de azi, dar pune uneori o presiune care nu se justifica. Vorbim de companiile mari, care au sesizat acest razboi al preturilor, multe au intrat in joc si consumatorul a castigat la tarife, dar va suferi pe termen mediu si lung”, a explicat Sebesanu.
Referitor la proiectele planificate pentru acest an, Sebesanu a afirmat ca mai mult de jumatate dintre acestea sunt amanate.
„Investitorii cu asigurare de finantare au inceput lucrarile si merg mai departe. Anul acesta nu am vazut proiecte noi cu finantare, iar din cele amanate nu a fost deblocat niciunul. Noi lucram permanent la 10 proiecte, iar acum avem 5”, a declarat Tinu Sebesanu.
„Daca inainte lucram la 2-3 proiecte noi, acum abia daca mai contractam 3 proiecte la doua luni. Brandurile au acelasi apetit sa intre in piata, insa nu au cu cine, problemele sunt frica psihologica, riscul si finantarea”, a mai spus seful Trend Hospitality.
Firma de consultanta Trend Hospitality este partenerul strategic in Romania al grupului hotelier american Wyndham, unul dintre cei mai mari francizori din domeniul turismului, care include branduri precum Howard Johnson, Days Inn, Ramada si Wyndham.