Potrivit
unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de
KeysFin, pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape
900 de unități de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile,
164 de bungalouri, 31 de pensiuni și 56 de hosteluri.
Cele
mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177) ,
Costinești (154) și Constanța-Mamaia (135).
La
Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor erau înregistrate,
în același interval, 2781
de firme active, cu sediul social în Constanța și Tulcea,
dintre care cele mai multe ofereau servicii
în restaurante (1106) și baruri (779),
în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate
serviciile hoteliere.
Datele
statistice arată că afacerile firmelor de pe Litoral au
crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în
2012 la 1,33 miliarde lei în 2016.
Și
profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane
lei la 205,8 milioane lei în același interval.
Între
2012 și 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o
extremă în alta, rezultatul net (care include și pierderile)
evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9
milioane lei în 2016.
Relevant,
în acest context, este avansul profitului din exploatare care a
crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8
milioane lei în 2016.
„Business-ul
din turism, de pe Litoral, a înregistrat o evoluție susținută în
ultimii ani, semn că tot mai mulți turiști au privit stațiunile
de la malul mării drept o destinație tot mai atractivă, asta pe
fondul investițiilor semnificative în dezvoltarea unităților de
cazare și masă, de la hoteluri și pensiuni la restaurante și
baruri”,
spun analiștii de la KeysFin.
Climatul
favorabil a fost susținut și de finalizarea autostrăzii A2, dar și
de evoluția internațională, criza economică din Grecia și
problemele cu terorismul din Turcia influențând în mod
semnificativ deciziile turiștilor români de a-și petrece
concediile de vară în țară, pe Litoral.
CT
DE SOLIDE SUNT AFACERILE DE PE LITORAL?
Business-ul
din turism este considerat de mulți investitori drept unul extrem de
volatil, astfel că investițiile în acest sector sunt văzute ca
având un grad ridicat de incertitudine.
Analizând
structura afacerilor de pe Litoral, pare că acest sector economic
devine unul tot mai profitabil, dovadă indicatorii financiari.
Dincolo
de datele esențiale privind valoarea cifrei de afaceri și
rezultatul net, studiul KeysFin arată, printre altele, că perioada
medie de încasare a creanțelor în acest sector a scăzut
semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la
56,9 zile în 2016. Și perioada medie de plată a datoriilor a urmat
un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în același interval.
„Datoriile
companiilor din turism s-au mentinut în ultimii 5 ani la un
nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei în
timp ce creanțele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de
milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business.
Există, bineînțeles, și destule provocări, datele statistice
arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la
600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva
este una pozitivă, semn că investitorii de pe Litoral și-au
optimizat afacerile„,
au mai spus analiștii de la KeysFin.
CINE
FACE CELE MAI MARI AFACERI, PE LITORAL
Potrivit
studiului realizat de KeysFin, pe litoralul românesc cele mai mari
afaceri cu sediul social în Constanța și Tulcea le-a făcut, anul
trecut, M.W.Import
Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei.
Compania,
cu 44 de angajați, este urmată în clasament de Georgio
Fast SRL din Constanța,
firmă specializată în restaurante, care a înregistrat afaceri de
23,3 milioane lei, și de Complex Delta SRL din Tulcea, al cărei
business hotelier a depășit 22,3 milioane lei în 2016.
Top
10 companii este completat de Lascu Bros SRL (restaurante),
Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL
(hoteluri), Ionuț Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL
(hoteluri), toate din Constanța, și Briza Mării Negre SRL
(hoteluri), din Eforie.
Dintre
acestea cea mai profitabilă firmă a fost, anul trecut, Lascu Bros
SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei.
PESTE
1 MILION DE TURIȘTI,
PE LITORAL
Studiul
KeysFin care a inclus și o analiză a datelor macro furnizate de
Institutul Național de Statistică, arată că numărul
turiștilor care s-au înregistrat în unitățile de cazare
licențiate (fără cei cazați la gazdă și în alte alte
unități neautorizate) a depășit anul trecut 1,23 de
milioane, cu peste 200.000 mai mulți decât în 2015.
Cei
mai mulți turiști de pe Litoralul românesc au fost români, 1,11
milioane în 2016, în timp ce străinii au reprezentat numai 6,3%
(78.275 turiști).
„Potrivit
estimărilor patronatelor, numărul turiștilor în 2017 ar putea
depăși cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unități de cazare au
raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creșterea
veniturilor populației, îmbunătățirea condițiilor de cazare,
facilitățile de plată, toate aceste condiții s-au întrunit
pentru ca 2017 să fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru
turismul românesc din ultimii 10„,
spun analiștii de la KeysFin.
TURISMUL
ROMNESC, ÎN COADA EUROPEI
În
ciuda datelor pozitive de pe Litoral, pe ansamblu, turismul românesc
se află încă mult sub potențial. Dovadă datele statistice la
nivel european, care ne clasează pe ultimul loc în UE în privința
ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut.
Dacă
pentru Malta, Cipru și Croația, turismul reprezintă peste 12% din
PIB, România raportează abia 1% din PIB.
„Bulgaria
reprezintă cel mai bun exemplu privind exploatarea eficientă a
turismului. Își acoperă 5% din PIB din acest sector, în ciuda
potențialului turistic sub cel al României. Vecinii noștri de la
sud de Dunăre au știut să atragă mai bine investițiile, în
special cele străine, și să exploateze mai eficient criza
geopolitică din Turcia și Grecia„,
spun experții de la KeysFin.
Pentru
a ajunge din urmă celelalte țări, România trebuie să investească
în primul rând în infrastructura de transport și în dezvoltarea
facilităților de cazare la standarde internaționale.
„Deschiderea
noilor unități de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal
din Năvodari, reprezintă un pas înainte, însă avem, în
continuare probleme cu traficul rutier, aerian și feroviar către
stațiuni, cu calitatea serviciilor de cazare și masă și, mai
ales, cu profesionalismul angajaților din acest sector”,
spun experții de la KeysFin.
Studiul
complet privind business-ul din turismul de pe Litoral cuprinde,
printre altele, date
detaliate legate de firme (creante, datorii, capitaluri proprii,
active circulante, furnizori restanți,datorii comerciale, numărul
angajaților etc.).