Agentiile de turism vor putea „supravietui” in cazul in care planurile anti-criza sunt bine conturate.
Agentiile mari vor inregistra cresteri ca numar de clienti, insa o crestere mai ponderata sau chiar stagnare a cifrei de afaceri, in contextul in care turistii romani vor continua sa plece din ce in ce mai mult, insa isi vor diminua bugetele de calatorie.
Cele mai vandute destinatii „de masa” in 2009 vor fi Turcia, Grecia, Spania, Bulgaria si litoralul romanesc, aceleasi ca si in 2008, doarece agentiile romanesti nu-si vor permite sa promoveze noi destinatii, pe fondul crizei economice, a declarat Mircea Vladu, vicepresedinte ANAT.
„Din cauza crizei economice globale, majoritatea turistilor vor prefera Europa si bazinul mediteraneean, deci zone apropiate”, sustine Traian Badulescu, purtator de cuvant ANAT.
Turismul la nivel national va inregistra in 2009 o crestere mai mica fata de cea din acest an, de circa 2-3%, fata de cea din acest an, de 20-30%.
„Suntem foarte sensibili la ceea ce se intampla in exterior. Oamenii au inceput sa fie mult mai atenti cand vine vorba de achizitionarea unei vacante”, a mai spus Vladu.
„Inca nu ne putem pronunta exact in privinta evolutiei turismului in 2008, cu atat mai putin in 2009, pentru ca luna decembrie este una foarte importanta in aceasta industrie. Trebuie sa vedem si rezultatele din aceasta perioada pentru a ne pronunta”, a declarat Daniel Vasilescu, presedintele al Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
Cum evolueaza numarul turistilor straini in Romania, in 2009
Numarul turistilor straini in Romania a inceput sa scada considerabil inca din vara lui 2008, cand pe litoralul romanesc s-a inregistrat o scadere cu 20% fata de aceeasi perioada a anului anterior.
Pentru urmatorul an, unele agentii de turism estimeaza ca o parte din turistii straini fideli pe care i-au avut in 2008, din anumite regiuni din lume, nu vor mai vizita Romania.
„Noi am avut in 2008 foarte multi turisti straini din SUA si din vestul Europei, insa anul urmator cred ca numarul lor se va miscora simtitor”, a adaugat Vladu.
„Nu putem sti exact care va fi evolutia numarului turistilor straini, insa speram sa avem suficiente fonduri de promovare si campanii sustinute in presa internationala. In acest caz Romania ar putea castiga in perioada de criza, daca s-ar promova in forta in Europa, deoarece turistii vor prefera sa se deplaseze in destinatii apropiate„, sustine Badulescu, precizand ca este necesara o promovare agresiva, insotita de tarife mai mici. In acest caz, am putea vorbi de o crestere de 10-20% a turistilor straini, iar in caz contrar, ar putea fi stagnare sau chiar scadere, spune oficialul ANAT.
Care va fi evolutia litoralului romanesc in 2009
„In cazul in care se va promova in continuare, iar hotelierii vor recurge la ajustari si reduceri de preturi plus oferte promotionale impreuna cu agentiile de turism, vom putea vorbi in continuare de o crestere a litoralului, cuprinsa intre 5 si 10%”, considera Badulescu.
Cresterea ar putea fi mai mare daca hotelierii, in parteneriat cu agentiile de turism, ar promova rezervarile timpurii la preturi cu reduceri intre 15 si 30% si daca litoralul ar fi oferit ca o destinatie accesibila pret-calitate in perioada de criza.
In ceea ce priveste preferintele romanilor in materie de unitati de cazare, acestia vor continua sa aleaga hoteluri cu o calitate a serviciilor superioara, in locul celor de 2 sau chiar 1 stea.
„Romanii vor prefera hotelurile de categorie superioara in special in tarile mediteraneene – 4 si 5 stele, iar in rest, hotelurile de 3 si 4 stele, la cel mai bun pret raportat la calitate. Romanii doresc conditii bune si nu mai risca sa se cazeze la 1 si 2 stele, in pofida oricarei crize. Mai degraba si-ar scurta perioada sejurului decat sa stea mai mult timp la un hotel de calitate inferioara”, considera Badulescu.
Care vor fi mijloacele de transport folosite de romani pentru a pleca intr-o vacanta in 2009
Statistic, automobilul si autocarul sunt cele mai folosite mijloace de transport folosite de romani pentru a se deplasa in vacanta, trend care va continua si in 2009.
„Cu toate acestea, va continua sa creasca si ponderea celor care prefera avionul, in special datorita curselor low cost si a tarifelor accesibile din ultima vreme”, a mai spus Badulescu.