Jucatorii din piata de turism s-au pregatit pentru un 2010 greu inca de anul trecut, dar spera ca business-urile vor incepe sa-si revina.
Totusi, „anul revenirii”, 2010, este foarte posibil sa devina anul in care acest sector va atinge fundul prapastiei. Preturile pachetelor turistice scad, numarul somerilor creste, firmele dau mai putine prime sau bonusuri de vacanta, turistii romani au inceput sa fie mai prudenti si mai atenti la ce cumpara.
Multi jucatori de pe piata spera ca lucrurile se vor revigora, insa pentru moment nu se poate vorbi de rezultate concrete.
„A fost un inceput de an slab, pe care incercam sa il revigoram prin programe si targuri, astfel incat pe primul semestru sa avem un bilant pozitiv fata de anul trecut. Acum sunt doar sperante, asteptam sa vedem si rezultatele”, a declarat Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).
Patronatele din domeniu si-au unit fortele si si-au corelat programele, astfel incat turistii sa poate beneficia tot timpul anului de oferte cu preturi mai mici.
[quote=Ion Antonescu, Marshal Turism] Anul acesta este cel critic, cand piata va ajunge la fund[/quote]
Corina Martin, presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a spus, anterior, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, ca preturile mai mici vor atrage turistii si ca piata va inregistra o usoara crestere in acest an.
Corina Martin este membru Key People.
Totusi, comportamentul turistului roman s-a schimbat in ultimele luni si a fost vizibila prudenta de care acesta a inceput sa dea dovada. In perioada Revelionului, pentru prima oara in ultimii ani, pe Valea Prahovei nu a fost un grad de ocupare de 100%. De asemenea, multi dintre turistii care in mod traditional plecau in vacanta in strainatate de Revelion au preferat sa isi amane plecarea pentru ianuarie, cand preturile au mai scazut.
In contextul crizei, multi angajati si-au luat adio de la tichetele de vacante sau primele de vacanta, asa ca va exista si in acest an, cel mai probabil, o contractare a pietei. In opinia unor jucatori de pe piata agentiilor de turism, 2010 va fi chiar un an critic.
„A fost un inceput de an cu 20% mai slab”, a spus Ion Antonescu, presedintele Marshal Turism. El crede ca „anul acesta este cel critic, cand piata va ajunge la fund. In 2011 vom ramane pe fundul prapastiei si abia din 2012 vom incepe sa ne revenim”.
Ion Antonescu este membru Key People .
Pentru 2010, Marshal Turism are ca obiectiv sa nu iasa pe pierdere, si estimeaza o cifra de afaceri in scadere, pana la 16-17 mil. euro, fata de 21 mil. euro in 2009.
[quote=Simona Veteleanu, Travel Biz]Multi turisti nu au mai cumparat pachete turistice de Revelion si au plecat in vacanta in ianuarie, cand au scazut preturile[/quote]
Pe piata sunt si jucatori mai optimisti. Spre exemplu, Alin Burcea, directorul agentiei Paralela 45, spune ca inceputul acestui an i-a adus o crestere de 8-10%, ca urmare a programului early booking. Alin Burcea este membru Key People.
Totusi, chiar si jucatorii care au inregistrat cresteri in acest an evita sa extrapoleze semnalele receptate la inceputul intervalului in estimari pe intreg anul.
„Mai departe nu stim ce se va intampla”, a declarat Burcea.
Chiar daca spera sa aiba un an mai bun, jucatorii de pe piata au avut o atitudine prudenta fata de 2010 si au luat masuri inca de anul trecut pentru a-si mentine business-urile pe profit. Astfel, au fost contractate mai putine locuri de cazare si chartere. Potrivit estimarilor, numarul contractarilor au scazut cu circa 20%.
Anul trecut, toate agentiile de turism mari au inregistrat scaderi ale veniturilor cuprinse intre 20% si 30%.
Cum credeti ca va evolua piata de turism in acest an? Comentati pe Forum.