Doar 54.000 de turisti straini prefera vacante in orasele romanesti, adica 3% din cei 1,8 milioane care vor veni anul acesta in Romania, procentajul scazut avand drept cauza faptul ca liniile aeriene nu ofera agentiilor o strategie coerenta de reduceri, au declarat, pentru DailyBusiness, reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
In Romania, maxim 3% din numarul turistilor straini vin in citybreak-uri (sejururi de cateva zile, de obicei sfarsit de spatamana, petrecute in orase – n.r.). Mai exact, doar 1% vin intr-adevar pentru vacante de acest tip, restul fiind turisti care viziteaza accidental, cateva zile, un oras sau oameni de afaceri care vin pentru alte scopuri decat turismul, a explicat Mircea Vladu, vice-presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si directorul agentiei de turism Prestige Tours.
Spre comparatie, in Ungaria trei sferturi din numarul turistilor straini vin pentru citybreak-uri.
„Lucrurile ar sta mai bine si acest tip de turism ar incepe sa creasca daca agentiile de turism ar avea sprijinul companiilor aeriene, in special pe cel al Tarom. Daca acestea ar oferi preturi reduse pentru cursele catre Romania in week-end-uri, cand oricum gradul de ocupare este redus, agentiile ar putea oferi pachete turistice atractive”, a mai spus Vladu.
Pe de alta parte, oficialii Tarom au replicat ca linia aeriana are in vedere si city break-urile in cadrul programelor de reduceri de tarife.
Lipsa cererii de vacante citybreak vine, paradoxal, pe fondul cresterii interesului turistilor straini.
„Se inregistreaza o crestere a interesului pentru vacantele de relaxare in orasele din Romania, cu precadere in Bucuresti, ca urmare a integrarii in UE, dar si a dezvoltarii economice a orasului, iar acest lucru se vede in gradul de ocupare al hotelurilor in week-end”, este de parere Julian Andrei, presedintele comisiei de incoming a ANAT.
„Este greu de dimensionat cati turisti straini vin in vacante in orasele Romaniei, in mod clar sub 5% din totalul venirilor, insa concret sunt multi turisti care trec prin Bucuresti, spre exemplu, si merg la Sibiu”, a declarat Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.
O strategie coerenta ar creste citybreak-urile din Romania cu 100% anual, este de parere si Mircea Vladu.
In ceea ce priveste evolutia acestui tip de turism, economia in crestere il va favoriza, spun specialistii.
Dezvoltarile imobiliare, dar si dezvoltarea economica a celorlalte industrii schimba la fata orasele romanesti si vor permite o dezvoltare a acestui tip de turism, a adaugat Andrei, precizand ca la ora actuala majoritatea oamenilor de afaceri care vin in Romania petrec cateva zile si pentru a vizita orasele in care se cazeaza.
Lucrurile merg spre bine, insa avand in vedere ca numarul turistilor este foarte mic, cresterea nu e semnificativa. „Spre exemplu, spunem ca turismul de pe litoralul romanesc a crescut cu 50%, ajungand la 40.000 de turisti, in timp ce turismul de pe litoralul bulgaresc creste cu 10% pana la 550.000 turisti”, explica Vladu.
Vacantele city-break din Romania vor inregistra probabil aceeasi rata de crestere ca si intregul incoming din Romania, a spus Vasilescu, precizand ca Bucurestiul ramane principalul punct de atractie.
Alte probleme sunt furnizate de starea unitatilor de cazare. „Ar trebui sa existe mai multe hoteluri de doua si trei stele, care sa aiba conditii de cazare bune”, potrivit lui Julian Andrei.
Pe de alta parte, capacitatea hotelurilor de 3, 4 si 5 stele din Bucuresti, punctul central al city break-ului in Romania, este insuficienta in cazul unui eveniment major care are loc in oras.
Pe langa Bucuresti, pentru city break-uri mai sunt preferate Clujul si Brasovul, Iasi, Timisoara, Sibiu si Targu Mures.