Totusi, in ciuda faptului ca unii proprietari au hoteluri scoase la vanzare de peste un an, dorinta de a vinde deocamdata nu este atat de mare incat pretul sa scada sub valoarea costului de constructie sau a pretului cu care au cumparat unitatea.
Cand incepe o negociere concreta pentru vanzarea unui hotel, proprietarul poate sa mai scada in plus din pret inca 10-15%, insa fara sa coboare sub o anumita limita, pe care ar considera-o nerezonabila. „Daca pretul unui hotel este de 16 milioane euro si cineva ofera doar 10 milioane euro, acesta este considerat cu mult sub valoarea reala a unitatii”, au explicat reprezentantii Imobiliar Expert Grup.
Numarul hotelurilor scoase la vanzare de la inceputul anului si pana in prezent este in crestere comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. De asemenea, si pretul fiecarei unitati este mai mic fata anul trecut, din pricina crizei financiare, este de parere Paul Marasoiu, CEO al firmei de consultanta in domeniul hotelier Peacock Hotels.
Totusi, pe piata nu au loc tranzactii pentru ca pretul de oferta si cel de cerere nu se coreleaza.
Marasoiu a adaugat ca valoarea medie a unui hotel de 4 stele, cu o capacitate de 100 de camere si amplasat intr-o zona centrala, intr-unul din marile orase, se situeaza undeva intre 80.000-100.000 de euro pe camera.
„Oameni interesati pentru achizitionare sunt multi, insa sunt dispusi sa ofere preturi sensibil mai mici, fata de cat cere initial proprietarul”, a declarat pentru DailyBusiness.ro, Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45 si al hotelului Stil din Bucuresti, pe care l-a scos la vanzare la inceputul anului, pentru 3,8 mil. euro.
Majoritatea hotelurilor scoase la vanzare sunt pe piata de peste un an
Reprezentantii Imobiliar Expert Grup sustin ca majoritatea hotelurilor din Capitala sunt scoase la vanzare de anul trecut.
„In general, termenul in care un hotel se poate vinde este foarte mare. Dupa gasirea unui cumparator, pana la finalizarea propriu-zisa mai dureaza intre 6 luni si un an”, au mai spus reprezentantii Imobiliar Expert Grup, precizand ca anul acesta au fost foarte putine hoteluri mari scoase la vanzare, din pricina crizei financiare care le-a scazut cu mult valoarea.
Sunt si cazuri in care unitatile hoteliere sunt scoase la vanzare si de 2 ani. Un exemplu in acest sens este unitatea de 4 stele din Capitala, NH Hotel, care apartine unei firme romanesti cu capital spaniol. Pretul initial al NH a fost de 18 mil. euro, insa intre timp proprietarii l-au scazut pana la 16 mil. euro.
„Cei puternici, cu resurse financiare mari, nu sunt obligati in aceasta perioada sa vanda. Cele scoase la vanzare in aceasta perioada fie sunt construite pentru a fi vandute, fie au o calitate mai precara, cu o capacitate de cazare mica”, a spus Ion Antonescu, proprietarul hotelului Marshal din Capitala, precizand ca el nu intentioneaza sa-si vanda unitatea.
„In aceasta perioada se va face putina ordine pe piata. Se vor pierde proprietatile care au aparut intamplator, deoarece consumatorul a devenit mult mai selectiv. Solicita servicii de foarte buna calitate la preturi mai mici”, a adaugat Marasoiu.
Domeniul hotelier nu a generat tranzactii de peste 10 mil. euro in 2008 si nici nu se estimeaza ca in urmatorii doi ani vor mai avea loc astfel de vanzari, tinand cont de faptul ca investitorii internationali prefera pietele lor de origine, ce presupun un risc mai mic fata de tarile emergente, conform unui studiu al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
In 2007 existau putin peste 6.000 de camere de cazare in Capitala, numarul acestora crescand cu circa 40%, la aproximativ 8.400 in 2008. In 2009, se vor mai adauga doar 600 de camere noi, dar care sunt parte din proiecte incepute anii anteriori.