Potentialul de crestere pe plan local al acestei nise incepe sa atraga companiile de turism romanesti, saptamana trecuta fiind lansata prima agentie de turism medical din Romania.
„Este greu de estimat cat valoreaza turismul medical din Romania. In 2003, cand au venit in Romania 50.000 de turisti, piata a fost de circa 32 mil. euro, iar pana in 2015 estimez ca va ajunge la 100 mil. euro”, a spus, pentru DailyBusiness.ro, Razvan Nacea, directorul executiv al companiei Seytour Medical Tourism.
Agentia Seytour Medical Tourism s-a lansat operational in urma cu cateva saptamani si vinde pachete de turism medical atat in strainatate, cat si in Romania.
Pe piata locala, mai sunt agentii sau clinici private care promoveaza pachete medicale de turism strainilor. Acestia vin in Romania preponderent pentru chirurgie estetica si stomatologie, alegand serviciile medicale de aici pentru ca sunt mai ieftine. Strainii pot ajunge sa plateasca pana la 40% din suma pe care ar plati-o in tara de origine pentru servicii medicale in Romania.
Pana in prezent insa, nu a existat pe piata nicio companie de turism specializata pe acest segment, desi in primul semestru din acest an, circa 8.500 de romani au plecat in tari ca Austria, Israel, Germania sau Ungaria pentru servicii medicale, a spus Nacea. Totodata, strainii care vin in Romania pentru astfel de servicii genereaza o piata de cateva zeci de milioane de euro.
„Potentialul pietei este insa mare si cred ca vor mai fi si alti jucatori care se vor specializa pe turism medical in perioada urmatoare. Turistii straini care vin in Romania pentru servicii medicale sunt mai numerosi decat romanii care pleaca in afara”, a declarat Nacea.
„Romanii pleaca pentru servicii medicale din doua motive: ori pentru interventii care nu se pot realiza in Romania, ori pentru ca vor servicii medicale premium, iar infrastructura medicala din Romania este inca slab dezvoltata. Pana acum am avut circa 20 de cereri din Romania, toate pentru probleme medicale grave, cum ar fi operatii pe inima sau pe creier. Suntem pe punctul de a intermedia o operatie pe creier in Austria”, a adaugat acesta.
Seytour Medical Tourism vinde vacante incluzand interventii chirurgicale complicate, care nu se pot face in Romania si pachete de chirurgie estetica de lux, in insule exotice ca Mauritius, precum si simple consultantii de rutina in clinici private din strainatate.
In Austria au fost anul trecut cateva sute de romani pentru servicii medicale, a spus Horst Bruggraber, senior consultant al firmei Premium Health Solutions, din Austria, companie cu care Seytour colaboreaza. „Circa 2 mil. de turisti vin anual in Austria pentru servicii medicale, ceea ce reprezinta 12% din numarul total de vizitatori”, a declarat Bruggraber.
„Avem clienti care vin pentru consultantii si investigatii de rutina si pacienti care vin pentru interventii grave. Veniturile noastre, fara a include plata serviciilor medicale, pot fi de la 50 euro la peste 1.000 euro per pachet”, sa adaugat acesta.
Premium Health Solutions, firma detinta de Raiffeisen Austria, a inregistrat o cifra de afaceri de 150.000 euro in 2008, iar anul acesta vizeaza o dublare.
„Am observat ca pacientii care doreau pachete de chirurgie estetica se gandesc de doua ori acum, ca urmare a crizei, pana sa isi ia un pachet turistic”, spune Bruggraber.
Spre exemplu, o investigatie de rutina in Austria, care include toate analizele si radiografiile necesare, ajunge sa coste 2.000-2.500 euro.
Pietele care genereaza cei mai multi turisti care calatoresc in scopuri medicale sunt Marea Britanie si SUA. Clientii din aceste tari cauta servicii de calitate la preturi mai mici, asa ca principalele zone in care calatoresc sunt Malaezia, Costa Rica, India, Brazilia.