Ne-am putea lua la revedere de la epoca zborurilor ieftine. Contextul actual marcat de doi ani de pandemie, de un război imprevizibil și de creșterea doborâtoare a prețurilor, în special în ceea ce privește combustibilul, distruge segmentul zborurilor ieftine. Cea mai afectată cateorie socială va fi clasa de mijloc, care reprezenta un mare consumator de astfel de zboruri. În 2020, înainte de debutul pandemiei de Covid, IATA (International Air Transport Association) estima faptul că numai în 2020 ar fi trebuit să aibă loc 4,7 miliarde de îmbarcări, ceea ce înseamnă aproximativ 2 miliarde de oameni.
În ultimii 15 ani cursele low cost își dublaseră numărul, datorită cererii foarte mari de pe piață. Odată cu acest val și aeroporturile au fost nevoite să își mărească capacitatea, să își modifice infrastructura. Și companiile aeriene au fost obligate să angajeze personal suplimentar. O întreagă industrie era pusă în mișcare, chiar „pe repede înainte”, iar acum lucrurile se schimbă radical.
Citește și: Firmele rămân fără parcări în Sectorul 2. Radu Mihaiu:”Parcările rezidențiale sunt pentru cetățeni”
Acum și companiile low cost vor avea de suferit. CEO-ul de la Ryanair, Michael O’Leary, a declarat la BBC că:
„era zborurilor de zece euro s-a încheiat” și că prețul mediu al biletului de avion vândut de compania sa va crește de la 40 de euro la 50 de euro în următorii cinci ani, din cauza creșterii prețurilor la combustibili și a războiului din Ucraina.
Conform datelor Eurocontrol din luna septembrie, Ryanair este compania cu cele mai multe zboruri zilnice, respectiv 2989, fiind o diferență foarte mare față de compania aflată pe locul doi care atinge numai un numar de 1632 de curse pe zi.
Cel mai recent scandal, încă foarte proaspăt în mintea tuturor se referă la falimentul firmei BlueAir, din cauza căruia sute de mii de oameni au fost blocați pe aeroporturile din toată Europa. Însă problema curselor întârziate sau anulate nu se oprește numai la BlueAir. Toata vara anului 2022 a stat sub semnul problemelor de pe aeroporturi. Industria aviatică a dat vina pe valul foarte mare de oameni care au dorit să călătorească imediat după ridicarea restricțiilor impuse de pandemie.
„În timp ce estimările erau că industria își va reveni lent după pandemie, deja în iunie am avut un trafic record, cu peste 770.000 de pasageri transportați spre și dinspre România, un record pentru Wizz Air în România. Acesta a fost, de asemenea, mai mare decât în iunie 2019, când am transportat 752.000 de pasageri în România.”, a explicat Răzvan Pascu, consultant în turism.
Problemele cauzate de inflație afectează și acest sector, agajații de pe aeroportui și din companiile aeriene au acum pretenții salariale mult mai mari.
„Pe lângă cererea mare de bilete de avion au mai existat și alte cauze. Astfel, mai mult de jumătate din angajații aeroporturilor europene au fost disponibilizați în timpul pandemiei, iar în 2022 nu au găsit suficienți oameni pentru a face față cererii. În plus, foarte mulți lucrători din industrie nu mai sunt de acord să lucreze pe aceiași bani, în contextul inflației galopante care a lovit Europa.”, a adăugat consultantul, citat de HotNews.
Mai multe companii aeriene au anunțat deja faptul că vor suplimenta numărul de zboruri și de aeronave, însă acest lucru aduce de la sine și scumpiri. Acest demers nu înseamnă numai personal suplimentar care trebuie angajat, ci și combustibil, al cărui preț a crescut cu 45% față de luna ianuarie. În acest context s-a pus în discuție utilizarea combustibilului de tip SAF (sustainable aviation fuel), însă aceasta este considerată o variantă fezabilă pe termen lung.
Alte articole: AFM: Rabla 2022, ultima sesiune. Ultima șansă de a mai primi bani de la stat anul acesta pentru o mașină nouă